مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

کارهایی که باید پیش از مطالعه‌ی شیمی انجام دهید

1. یادآوری مطالب حفظی گذشته

برای این کار شما باید مطالب مربوطه را ترجیحا به صورت کلید‌واژه و یا رمزگذاری به خاطر سپرده باشید تا بتوانید راحت‌تر بازیابی ذهنی کنید. استفاده کردن از کتاب آبی کانون که تمام نکات حفظی و مفهومی کتاب درسی را در یک جا جمع کرده است برای این امر مفید است.

2. یادآوری فرمول‌های گذشته

 برای این امر می‌توانید از دسته‌بندی فرمول‌های مربوط به هر مبحث مشخص استفاده کنید تا نگاه شما را برای حل مسائل مختلف آماده کند، سرعت شما را در حل مسائل بالا افزایش دهد و در نتیجه وقت بیشتری در جلسه برای خود ذخیره کنید.

3. شیوه‌ی درست مطالعه

به‌ خاطر داشته باشید که خواندن 10 صفحه از کتاب شیمی مشابه خواندن 10 صفحه از یک کتاب تاریخ و یا ادبیات نیست. متن مربوط به این درس پیچیده‌تر است زیرا می‌تواند شامل فرمول‌ها، نمودارها، تصاویر و مفاهیم دشوار باشد. بنابراین شما نیاز دارید تا برای خواندن، فکر کردن و انجام تکالیفتان زمان بیش‌تری اختصاص دهید. به عنوان مثال ممکن است برای تسلط بر 5 صفحه از یک کتاب شیمی نیاز به 50 دقیقه زمان باشد.

4. شناخت درست از درس

 در ابتدا باید بدانید که شیمی به سه بخش حفظی، مفهومی و مسئله تقسیم می‌شود. بخش‌های حفظی فقط حفظ کردن و دقت در ارتباط دادن حفظیات به هم و در نهایت یکپارچه سازی حفظیات را می‌طلبد. بخش مفهومی نیازمند تحلیل و تکرار برای مهارت پیدا کردن در پیاده‌سازی مفهوم است. مسائل هم که تکلیفشان مشخص است. باید تکنیک تشخیص مجهول و روش رسیدن به مجهول را پیدا کنید.

کارهایی که پس از مطالعه‌ی درس شیمی باید انجام دهید:

1.مطالعه‌ی درسنامه

 بعد از مطالعه‌ی کتاب به صورت دقیق، مطالعه‌ی درسنامه برای استخراج نکات گوناگون مبحث مربوطه راه‌گشا می‌باشد و باعث تثبیت ذهنی نهایی مبحث به صورت کامل می‌شود.

2.مرور سریع

 از طریق کتب خلاصه‌کننده یا از طریق ابزارهایی مثل درخت دانش و تنظیم جدول و دسته‌بندی مطالب می‌توانید مطالب مطالعه شده را به طور سریع مرور کنید. برای یادداشت‌هایی که در کلاس و یا کتاب‌های مختلف در ارتباط با درس تهیه کرده‌اید زمان مناسب در نظر بگیرید و سعی کنید آن ها را در یک دفترچه‌ی مخصوص خلاصه‌نویسی کنید.

3.تست زنی

 در مرحله‌ی آخر برای تفهیم و پایه‌گذاری نهایی مطالب در ذهن، از تست زنی به دو صورت موضوعی مفاهیم و مسائل استفاده می کنید تا خیالتان از آمادگی برای یک مبحث خاص آسوده شود. جهت آماده شدن برای امتحان وقت مناسبی را در نظر بگیرید و تعدادی مسئله‌ی حل شده تهیه کنید و آن‌ها را مطالعه کنید. سپس با استفاده از آن‌ها، مسائل مشابه را مورد بررسی قرار داده برای هر کدام روش حل مناسبی طراحی کنید. در صورت نیاز، معادله یا فرمول مربوط به مسائل را از کتاب درسی خود پیدا کنید.

4.علامت گذاری مطالب

 داخل کتاب باید سه نوع مطلب حفظی، مفهومی و مسئله را علامت‌گذاری کنید. با این دسته‌بندی، مطالب انسجام پیدا می‌کنند و تثبیت ذهنی و بازیابی آن‌ها ساده‌تر است.


منبع: http://www.kanoon.ir/Article/247187


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.