مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

تحقیق درباره بنیانا اولین گوساله شبیه سازی شده

بنیانا گوساله شبیه سازی شده چیست

بُنْیانا نام نخستین گوساله شبیه سازی شده در ایران است. بنیانا به مفهوم بنیادین و پایه‌ای نام گرفته، اولین تولد موفق گوساله همانندسازی شده در خاورمیانه محسوب می‌شود.این گوساله به همت محققان جهاد دانشگاهی در پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان متولد شد.

این موفقیت حاصل تلاش بی وقفه محققان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی و انجام حدود ۵۰ آزمایش مقدماتی، ۲۰۰ آزمایش اصلی، تولید بیش از ۲۰۰۰ جنین شبیه‌سازی شده و انتقال ۳۰۰ جنین به ۱۰۰ گاو گیرنده در طول مدت دو سال تحقیق بوده است، که کشورمان را در جایگاه معدود کشورهای صاحب توانمندی در شبیه سازی انواع حیوانات مزرعه‌ای (گاو، گوسفند و بز) قرار داده است.

با توجه به میزان کارآمدی حاصله در تولید جنینهای شبیه سازی شده آزمایشگاهی در پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در بالاترین میزان جهانی قرار دارد که مشابه آمار کشورهای صاحب تکنولوژی شبیه سازی از جمله نیوزلند، دانمارک و آمریکا است.

علت مرگ بنیانا

بنیانا روز ۲۰ تیرماه ۸۸ بدنیا آمد اما متاسفانه چند روز بیشتر زنده نماند. البته حیوانات شبیه سازی به دلیل شرایط خاصی که دارند و همچنین طبیعی به دنیا نیامدن آنها مستعد این دسته از مشکلات هستند.

کاربرد شبیه سازی حیوانات

تکثیر گونه‌های در حال انقراض، تولید داروهای جدید، تولید گله‌های دام با ژن اصلاح شده از مزایا و کاربرد حیوانات شبیه سازی شده هستند. با توجه به محدودیت تعداد ماده‌های بارور در میان گونه‌های در حال انقراض، می‌توان جنین این گونه‌ها را در دل گونه‌های مشابه شبیه سازی کرد. برای مثال، می‌توان یوز ایرانی را در رحم شیر ماده شبیه سازی کرد. مارال، یک قوچ وحشی بود که از رحم یک گوسفند متولد شد. ایران پس از سه کشور کره جنوبی، ژاپن و چین، چهارمین کشور آسیایی است که با شبیه سازی، موفق به تولید گونه‌ای در معرض انقراض شده است.

همچنین به کمک شبیه سازی می‌توان حیوانات تراریخته ای ایجاد کرد که می‌توانند داروهای نوترکیب را تولید کنند. برای مثال می‌توان حیواناتی تولید کرد که شیرشان حاوی فاکتور انعقاد برای بیماران هموفیلی، یا انسولین برای درمان دیابت باشد. شنگول و منگول با این هدف به دنیا آمدند.

تولید گله‌های دام با ژن اصلاح شده از دیگر مزایای حیوانات شبیه سازی هستند که به کمک این روش می‌توان بهترین خصوصیات نژادی را در حیوانات ایجاد کرد. برای مثال می‌توان یک گله بز با شیردهی بسیار زیادی تولید کرد و هم اکنون رویان دستاوردهای ارزنده‌ای در این زمینه داشته است.

پژوهشگاه رویان در حوزه‌های متعددی بر لبه‌های علم حرکت می‌کند و تاکنون دهها هزار زوج ایرانی در کنار بیماران سرطانی، مبتلایان به عارضه‌های قلبی، پوستی و … از خدمات این مرکز بهره جسته‌اند. با پیشتازی این پژوهشگاه در پژوهش‌های سلول‌های بنیادی، ایران امروز به جایگاه دوم در حوزه سلول‌های بنیادی دست یافته است.

 

http://www.daneshchi.ir/%d8%a8%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%a7-%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c%d9%86-%da%af%d9%88%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%b4%d8%a8%db%8c%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%b4%d8%af%d9%87/

پنج فرآیند منجر به یادگیری را یاد بگیرید

یک دانش‌آموز می‌تواند با عمل به ۵ فرآیند در مکان و زمان مشخص در یک مبحث به مرحله‌ی یادگیری برسد. حال در چه مکان‌ها و زمان‌هایی این اتفاق رخ می‌دهد؟

مرحله‌ی اول:

 مکان: مدرسه

 زمان: کلاس

 دانش‌آموز باید تمام تلاش خود را به یادگیری در همان لحظه در کلاس درس داشته باشد.

مرحله‌ی دوم:

 مکان: خانه

 زمان: پس از بازگشت از مدرسه و بعد از استراحت

 دانش‌آموز همان مباحث مدرسه را در خانه مرور می‌کند.

مرحله‌ی سوم:

 مکان: خانه

 زمان: پس از مرور مباحث مدرسه

 دانش‌آموز باید در این مرحله تست آموزشی در همان مبحثی که امروز در مدرسه خوانده بزند. مرحله‌ی چهارم:

 مکان: حوزه‌ی آزمون کانون

 زمان: جمعه در آزمون برنامه‌ای کانون

 در این مرحله دانش‌آموز باید همان مباحثی را که در مدرسه خوانده و در خانه مرور کرده و تست زده، آزمون بدهد.

 مرحله‌ی پنجم

 مکان: خانه

 زمان: پس از آزمون

 بررسی آزمون آخرین فرآیند برای یادگیری مبحث به شمار می‌رود. دانش‌آموز در این مرحله باید به تسلط کافی در مبحث مورد نظر رسیده باشد.

http://www.kanoon.ir/Article/252439

با برنامه‌ی راهبردی پیش بروید

وقتی کانونی می‌شوید، از ابتدای سال تا انتها، برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها کاملا مشخص است و مانند نقشه‌ی راه، شما را در رسیدن به هدف و پیشرفت راهنمایی می‌کند. این برنامه آن‌قدر دقیق و منظم چیده شده که اگر در قسمتی نقص دارید و لازم است به مرور بپردازید، چندین‌بار در طول سال مرور انجام می‌دهد و برای کسانی که نقصی ندارند، فرصت تثبیت مطالب و برای کسانی هم که شاید از برنامه جا مانده باشند، فرصت جبران دارد.

از اولین روز هر هفته، با برنامه‌ی راهبردی پیش بروید و هرگز از آن جدا نشوید. شروع مهم است اما ماندن در مسیر مهم‌تر است. اگر راه را گم کنید بازگشت و جبران خیلی سخت خواهد بود. پس با اراده و مصمم از همین حالا با برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها درس خواندن را شروع کنید.

http://www.kanoon.ir/Article/252273

تدریس فصل اول حسابان دوازدهم

رسم نمودار توابع به کمک نمودار توابع دیگر

 

اگر نمودار تابع f(x)=y را داشته باشیم و k عددی مثبت باشد، در این صورت نمودار توابعی که به کمک (f(x به دست می آید مشابه زیر است:

رسم نمودار توابع به کمک نمودر توابع دیگر

 

  •  اگر k>1 باشد، نمودار تابع f(x)=y از انبساط عمودی و اگر k بین صفر و یک باشد نمودار f(x)=y از انقباض عمودی در راستای محور y ها به دست می آید.
  •  اگر k>1 باشد، نمودار تابع f(x)=y از  انقباض افقی و اگر k بین صفر و یک باشد نمودار f(x)=y از انبساط افقی در راستای محور x ها به دست می آید.

نکته:
برای رسم نمودار |(y=|f(x ابتدا نمودار f(x)=y را رسم  می کنیم.

سپس بخش هایی از نمودار که زیر محور x ها قرار دارد را، نسبت به همین محور قرینه می کنیم.

نکته:
برای رسم نمودار |(y=|f(x ابتدا نمودار f(x)=y را رسم می کنیم.

سپس بخش هایی از نمودار که در سمت چپ محور y ها قرار دارد را، حذف کرده  و به جای آن قرینه آن قسمت از نمودار f که در سمت راست محور y ها واقع است را در سمت  چپ محور y ها نیز رسم می کنیم.

در واقع نمودار |(y=|f(x نسبت به محور y ها متقارن باشد.

اگر n یک عدد صحیح نامنفی و a0,a1,a2,a3,…an اعداد حقیقی باشند، که a0≠0 در این صورت به تابع f با ضابطه زیر یک تابع چند جمله ای از درجه n می گویند.

f(x)=an xn+a(n-1) x(n-1)+…a2 x2+a1 x +a0

تابع درجه سوم

اگر a≠0  به تابع چند جمله ای با ضابطه

f(x)=ax3+bx2+cx+d

تابع درجه سوم گفته می شود. ضابطه ساده ترین تابع درجه سوم، به صورت f(x)=x3  است.

نکته:
تابع f روی بازه I اکیدا صعودی است هر گاه:

(x1<x2,f(x1 )<f(x2

تابع f روی بازه I اکیدا نزولی است هر گاه:

(x1<x2,f(x2 )<f(x1

تابع f روی بازه I صعودی است هر گاه:

(x1<x2,f(x1 )<f(x2

تابع f روی بازه I نزولی است هر گاه:

(x1<x2,f(x2 )<f(x1

قضیه تقسیم برای چند جمله ای ها

اگر (f(x و (p(x توابع چند جمله ای باشند و درجه (p(x  از صفر بزرگ تر باشد، آنگاه توابع چند جمله ای منحصر به فرد (q(x و (r(x وجود دارند که در آن درجه (r(x از درجه (q(x کمتر است.

(f(x)=p(x)q(x)+r(x

نکته: اگر در قضیه تقسیم، درجه (f(x برابر n و درجه (p(x برابر m باشد، آنگاه درجه (q(x برابر n-m و درجه (r(x حداکثر برابر m-1 خواهد بود.

 نکته: در قضیه تقسیم  اگر r(x)=0 باشد ، آنگاه تابع f بر تابع  p بخش پذیر است و در این صورت داریم:

(f(x)=p(x)q(x

در این صورت به (p(x  و (q(x عامل یا فاکتور (f(x می گویند.

نکته:
اگر در قضیه تقسیم داشته باشیم r=f(-b/a)=0   آنگاه چند جمله ای (f(x بر ax+b بخش پذیر است.

در این حالت به ax+b فاکتور یا عامل (f(x نیز گفته می شود.

نکته:

تعبیر هندسی حالتی که چند جمله ای (f(x بر ax+b بخش پذیر است، این است که نمودار چند جمله ای (f(x محور x ها را در نقطه ای به طول(b/a-) قطع می کند.

روش تعیین باقی مانده تقسیم وقتی درجه مقسوم علیه بیشتر از 1 است.

برای یافتن باقی مانده چند جمله ای (f(x بر چند جمله ای (p(x وقتی درجه (p(x برابر با یک نباشد، ابتدا (p(x  را برابر با صفر قرار می دهیم و رابطه ای که به دست می آید را در مقسوم علیه قرار می دهیم.

این عمل را تاجایی ادامه می دهیم که درجه مقسوم از درجه مقسوم علیه کمتر شود.

توجه کنید که وقتی درجه مقسوم علیه بزرگتر از یک باشد، برای یافتن باقی مانده هرگز ریشه مقسوم علیه (در صورتی که دارای ریشه باشد ) را نباید به دست آورد.

زمان انتشار : 38 روز پیشدس