مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

ترس‌هایی که باید زمین گذاشته شوند

ترس از عدم قطعیت بازتابی از اینرسی درونی و تمایل به حفظ وضعیت کنونی است. اغلب افراد تمایل دارند وضعیت موجود را با وجود همه‌ی ایرادات حفظ کنند.

ترس‌هایی که باید زمین گذاشته شوند

همه‌ی ما کم و بیش با لزوم روبه‌رو شدن با تغییرات مثبت آشنا هستیم. شاید تعدادی از تغییراتی را که نیازمند آن‌ها هستیم شناسایی کرده باشیم، اما دست‌یابی به این تغییرات و نتایج سودمندی که پیامد آن هستند، همیشه آسان نیست. موانع متعددی هستند که خَلق تغییرات را دشوار جلوه می‌دهند. برشمردن این عوامل در وجه بیرونی آن کار دشواری نیست. بخش مهمی از آن به محیط و اطرافیان و تصوری که از بازخورد محیط و اطرافیان نسبت به آن تغییر خواهیم داشت مربوط می‌شود؛ اما مهم‌ترین موانع درونی برای دست‌یابی به تغییرات مثبت چیست؟ ترس، اضطراب و نگرانی و احساسات ناخوشایندی که در درون، همیشه با آن روبه‌رو هستیم یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که تغییرات و نتایج مثبت آن را دور و دست‌نیافتنی جلوه می‌دهند. شاید زمان مناسبی برای روبه‌رو شدن با این ترس‌ها باشد؛ زمان مناسبی برای شناخت عوامل آن و میزان ارتباطش با همان وجه بیرونی: محیط و اطرافیان.

ترس از عدم قطعیت بازتابی از اینرسی درونی و تمایل به حفظ وضعیت کنونی است. اغلب افراد تمایل دارند وضعیت موجود را با وجود همه‌ی ایرادات حفظ کنند. عدم آگاهی و عدم اطمینان از نتایجِ تغییر دادن وضعیت، یکی از عوامل بروز این احساس است. برای غلبه بر ترس از عدم قطعیت، باید به تقویت بازیابیِ اهداف و انگیزه‌های دست‌یابی به تغییر پرداخت. هر چیزی که مشوق ایجاد تغییر است می‌تواند در کاهش ترس از عدم قطعیت در آینده مؤثر باشد. تلاش برای کسب دستاورد جدید به معنی وارد شدن به عرصه‌ی چالش‌های جدید است و این هزینه‌ی کسب دستاورد جدید است؛ هزینه‌ای که اگر این دستاورد به اندازه‌ی کافی بزرگ و انگیزشی باشد، هزینه‌ی متناسبی خواهد بود. برنامه‌ریزی شفاف و مدوّن یکی دیگر از ابزار‌های کاهش دادن ترس از عدم قطعیت است. وضوح اجزای برنامه‌ریزی، کمک مؤثری به کاهش نگرانی از عدم وضوح نتایج خواهد کرد. اگرچه در پروسه‌ی اجرای هر برنامه‌ریزی، نتایج پیش‌بینی‌نشده‌ی فراوانی وجود دارد، اما با داشتن یک برنامه‌ریزی برتر، این شمایید که با قاطعیت به پیش‌بینی نتایج خواهید پرداخت.

ترس از عدم پذیرش یکی از نقاط تلاقی وجوه درونی و بیرونی ترس است؛ احساسی برآمده از چالش مورد قبول واقع نشدن توسط اطرافیان. یکی از مهم‌ترین چالش‌های موفقیت، انتخاب نادرست مخاطبانِ فعالیت‌ها است و در ادامه، تلاش برای راضی نگه داشتن تمام این مخاطبان. باید دقیقاً بدانید که هر بخش از فعالیت‌های شما بر روی چه تعدادی از افراد تأثیرگذار است و چند نفر تأثیرپذیرند. دست‌یابی به بازخورد صحیح از این افراد نقش مؤثری در تعدیل ترس از عدم پذیرش دارد. اهمیت دادن بیش از حد به بازخورد‌های بی‌تأثیر یکی از محرک‌های ترس از عدم پذیرش است. باید به خاطر داشته باشید که برآورده کردن انتظارات گروه‌های متنوع مخاطبان کاری دشوار است. اگر هدف اولیه‌ی شما صحیح، کاربردی و مبتنی بر توانمندی شخصی خودتان است و با برنامه‌ریزی صحیح، که قبلاً به آن اشاره شد، در حال پویشِ این هدف هستید، نتیجه‌ی عملکرد شما همیشه قابل دفاع خواهد بود.

ترس از اشتباه کردن یکی از چالش‌هایی است که بیش‌تر در زمان دست‌یابی به یک انتخاب بروز می‌کند. دقیقاً هنگام انتخاب یک راه‌حل یا یک شیوه‌ی اجرایی جدید، ترس از اشتباه کردن می‌تواند باعث توقف شود. اغلب افراد همراه بودن با جریان رایج را راهکاری برای عدم مواجهه با چالش انتخاب جدید می‌دانند؛ اما تغییر مثبت، یعنی عوض کردن شیوه‌های نامطلوب فعلی، و برای این کار، چاره‌ای جز انتخاب روش‌های کارآمد جدید نداریم. به افرادی که قبلاً راهکار شما را در تجربیات فردی خود به کار برده‌اند توجه کنید. از عنصر خلاقیت فردی برای بهبود کیفیت این انتخاب استفاده کنید. می‌توانید با به کار بردن آن در یک مقیاس کوچک‌تر، بخش‌های نامطلوب آن را تعدیل کنید. اهمیت بی‌همتای یک انتخاب جدید کارآمد و تأثیر آن بر خَلق نتایجی که متعلق به تلاش شماست، از بین بردن ترس از اشتباه کردن را به ساده‌ترین کار دنیا تبدیل می‌کند.

منبع: قلم چی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.