مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

سه تفکر نادرست رایج درباره ریاضی

بسیاری بر این نظرند که ریاضی سخت‌ترین درس است. علاوه بر این کسل‌کننده بوده و نیازی به آن نداریم. این عدم علاقه و نیز تفکرات منفی درباره آن سبب افت یادگیری می‌شوند. علاقه به یک موضوع سبب تقویت یادگیری می‌شود. پس چگونه می‌توان ریاضی را بهبود بخشید؟ اولین قدم این است که با تفکرات نادرست درباره آن آشنا شده و مبارزه کنید.

حرف‌های زیادی در این رابطه می‌شنوید برای مثال: ریاضی هوش بسیار بالایی نیاز دارد؛ مهم نیست اگر در ریاضی بد هستید، زیرا بسیاری از افراد این‌گونه هستند و به‌جز در رشته‌هایی خاص کاربرد زیادی نیز ندارد. یا والدینم در ریاضی خوب نبودند بنابراین اصلاً از من انتظار ندارند نمره خوبی بگیرم. بیایید نگاهی نزدیک‌تر به برخی از این‌ها داشته باشیم.

تفکر نادرست 1: استعدادش را داری یا نداری

بسیاری از کودکان و نوجوانان بر این باورند که اگر والدین آن‌ها در ریاضی خوب نبوده‌اند، پس ازنظر ژنتیکی پتانسیل آن‌ها در یادگیری ریاضی محدود است. یکی از حرف‌هایی که از دانش‌آموزان زیاد می‌شنوید این است که «پدرم می‌گوید من همیشه در ریاضی ضعیف بوده‌ام»، که دانش‌آموز خودبه‌خود آن را به ضعف خودش در ریاضی تعبیر می‌کند.

خلاف آن نیز می‌تواند ضرر برساند. اگر والدین بگویند که ریاضی همیشه برای آن‌ها «ساده» بوده است، کودک ممکن است تحت‌فشار قرار بگیرد و فکر کند باید حتماً خوب باشد و اگر در ریاضی ضعیف است نشان‌دهنده نداشتن استعداد است. نوع برخورد والدین بسیار مهم است. زمانی که کودک چنین حرف‌هایی می‌شوند که «من هیچ‌وقت به ریاضی نیاز پیدا نکردم، مطمئنم برای تو هم همین‌طور خواهد بود»، یا «نمی‌دانم برای چه مشکل‌داری، این مسائل خیلی هم ساده هستند.»، ابتدا به خودش شک می‌کند. سپس ازآنجایی‌که نگران مأیوس کردن والدین خود است مشکل را بروز نمی‌دهد، از آنان کمک نمی‌خواهد. درباره تجربیات خود این‌گونه صحبت نکنید. استعداد به آن معنی ذاتی وجود ندارد. تمام مغزها پتانسیل درک ریاضی رادارند. تنها چیزی که لازم است تمرین است و تمرین.

تفکر نادرست 2:پسرها در ریاضی بهتر از دخترها هستند

محققان زیادی به مطالعه این باور کلیشه‌ای پرداخته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که توان ذهنی دختران و پسران در ریاضی برابر است. به دختران خود این مسئله را القا نکنید. متأسفانه برخی معلمان نیز به این مشکل دامن می‌زنند. این مسئله فقط یک کلیشه جنسیتی قدیمی و بی‌اساس است. جامعه نیز به‌صورت ناخودآگاه این مسئله را به دختران القا می‌کند، به‌صورتی که بسیاری نیز باور کرده‌اند که واقعاً توان آنان در حل مسائل ریاضی کمتر از پسرها است. این مسئله سبب افت سطح اعتمادبه‌نفس و درنتیجه نمرات می‌شود.

تفکر نادرست 3:ریاضی برای همه مهم و لازم نیست

«ریاضی برای همه رشته‌ها مهم نیست»، «اشکالی نداره اگر ریاضی‌ات خوب نیست، بیشتر مردم با ریاضی مشکل‌دارند»، یا «ریاضی خیلی هم به کار نمی‌آید». این حرف‌ها را همه ما شنیده‌ایم. این‌ها سبب می‌شوند تا دانش‌آموزان خیلی سریع‌تر از تلاش دست بکشند، مخصوصاً اگر ریاضی برای آنان دشوار باشد. فرصت‌هایی را پیدا کنید تا به دانش‌آموزان نشان دهید ریاضی چگونه در شغل‌های مختلف و حتی زندگی روزمره، در خانه و در خیابان بکار می‌رود.

با حذف تفکرات نادرست، و تقویت انگیزه و اعتمادبه‌نفس، می‌توانیم دانش‌آموزانی قوی درزمینه ریاضی داشته باشیم. همه ما با ذهنی توانمند به دنیا آمده‌ایم. آنچه سبب دست‌یابی به موفقیت می‌شود ترکیبی است از علاقه، اعتمادبه‌نفس و تلاش و پشتکار.


منبع: قلم چی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.