مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

12 راهبرد برای انگیزه‌بخشی به فرزندان در یادگیری (12)

اغلبِ دانش‌آموزانِ خوب، یادگیرندگانِ خوبی به دنیا نمی‌آیند. بله. ویژگی‌های شخصیتی فرد نقش مهمی در آمادگی او برای یادگیری و موقعیت کلی در تحصیل و آموزش دارد؛ اما اغلب بچه‌هایی که دانش‌آموزان خوبی هستند، در بعضی مسائل، یادگیرندگان خوبی هم هستند. مهم‌تر از همه این‌که دانش‌آموزی که استعدادهای بنیادی دارد و به‌درستی به او انگیزه داده می‌شود، می‌تواند دانش‌آموز خوبی باشد.

یکی از اشتباهاتی که دبیران و والدین ممکن است در حق دانش‌آموزان و فرزندانِ روبه‌پیشرفتِ خود مرتکب ‌شوند این است که آموزشِ آن‌ها را به کلاس درس محدود کنند. هرچند کلاسِ درس منبع اصلی آموزش است، اگر واقعاً می‌خواهید توانایی و تمایل فرزند خود را به یادگیری افزایش دهید، رشد ذهنی، اجتماعی و تحصیلی باید خارج از محیط کلاس گسترش یابد.

در ادامه، نکات و راهبردهای اثبات‌شده‌ای آمده است که به فرزندان شما انگیزه‌ی یادگیری می‌دهد. آن‌ها را به‌درستی به کار ببندید؛ دراین‌صورت خواهید دید که فرزند یا دانش‌آموز شما لذت یادگیری را کشف خواهد کرد.

12. هر روز را به روزی برای آموختن تبدیل کنید

اگر هر روز را به روزی برای یادگیری تبدیل کنید، ممکن است روزهای‌تان کمی شبیه به هم شوند؛ اما اگر از مسیر درستی بروید، این‌طور نخواهد شد. هر وقت امکان‌پذیر بود، از فرزندتان بخواهید جهان پیرامونش را کشف کند. از او سؤالاتی بپرسید و با او ارتباط برقرار کنید. در دسته‌بندی‌کردن و مرتب‌کردن و تفکر نقاد درباره‌ی هر آن‌چه می‌بیند و تجربه می‌کند، به او کمک کنید. تبدیلِ هر روز به روزی برای یادگیری، انگیزه‌ی درونیِ‌ او را برای یادگیری در کلاس و خانه و هر جای دیگری افزایش می‌دهد.

منبع: قلم چی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.