مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

12 راهبرد برای انگیزه‌بخشی به فرزندان در یادگیری (11)

اغلبِ دانش‌آموزانِ خوب، یادگیرندگانِ خوبی به دنیا نمی‌آیند. بله. ویژگی‌های شخصیتی فرد نقش مهمی در آمادگی او برای یادگیری و موقعیت کلی در تحصیل و آموزش دارد؛ اما اغلب بچه‌هایی که دانش‌آموزان خوبی هستند، در بعضی مسائل، یادگیرندگان خوبی هم هستند. مهم‌تر از همه این‌که دانش‌آموزی که استعدادهای بنیادی دارد و به‌درستی به او انگیزه داده می‌شود، می‌تواند دانش‌آموز خوبی باشد.

یکی از اشتباهاتی که دبیران و والدین ممکن است در حق دانش‌آموزان و فرزندانِ روبه‌پیشرفتِ خود مرتکب ‌شوند این است که آموزشِ آن‌ها را به کلاس درس محدود کنند. هرچند کلاسِ درس منبع اصلی آموزش است، اگر واقعاً می‌خواهید توانایی و تمایل فرزند خود را به یادگیری افزایش دهید، رشد ذهنی، اجتماعی و تحصیلی باید خارج از محیط کلاس گسترش یابد.

در ادامه، نکات و راهبردهای اثبات‌شده‌ای آمده است که به فرزندان شما انگیزه‌ی یادگیری می‌دهد. آن‌ها را به‌درستی به کار ببندید؛ دراین‌صورت خواهید دید که فرزند یا دانش‌آموز شما لذت یادگیری را کشف خواهد کرد.

11. بر نقاط قوت تمرکز کنید

‌زمانی که فرزندتان دچار کشمکش‌های تحصیلی است، تمرکز بر نقاط قوت بسیار دشوار است. با وجود این،‌ تمرکز بر نقاط قوت برای سلامتِ ‌عاطفی و رشد و پیشرفت تحصیلی او بسیار اساسی است. تمرکز بر نقاط قوت فرزندان یکی دیگر از روش‌های تقویتِ مثبت است که برای ادامه‌ی یادگیری‌ به او انگیزه می‌دهد.

برعکس، تمرکز بر نقاط ضعف برای فرزندتان چیزی جز دلسردی و ‌اضطراب و بی‌میلی به یادگیری به همراه ندارد. آیا فرزندتان در امتحان ریاضی مردود شده است؟ پس، علاوه بر کمک کردن بیش‌تر به او در درس ریاضی،‌ مطمئن شوید که او را برای عملکرد خوبش در درس علوم تشویق کرده‌اید.

منبع: قلم چی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.