مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای(نظام جدید)

با تغییر نظام آموزشی و انتخاب رشته دانش آموزهای هنرستانی در پایان سال نهم و سیستم هدایت تحصیلی، بعضی از بچه ها ، در انتخاب رشته خودشون دچار مشکل می شن. یکی از علت های این سردرگمی اینه که خیلی با رشته ها و مشاغل آشنا نیستن. به همین دلیل قصد داریم در خصوص رشته های مختلف مقالاتی را تهیه کنیم. در این قسمت قصد داریم شما را با رشته مکانیک خودرو آشنا کنیم.

از طریق هنرستان ، مکانیک خودرو شویم

از طریق هنرستان چطور مکانیک خودرو بشیم؟

هنگامی که سال نهم  را تموم کردید، در صورتیکه از طریق هدایت تحصیلی شرایط  و امتیاز لازم برای ورود به هنرستان فنی و حرفه ای را  داشته باشید، می تونید در رشته های فنی و حرفه ای ثبت نام کنید. رشته مکانیک خودرو در  گروه مکانیک قرار داره  و در دسته بندی صنعت است.

شرایط ورود به رشته مکانیک خودرو چیه؟

از طریق این  زیر می تونید بررسی کنید که آیا شرایط لازم برای ورود به رشته های فنی حرفه ای را دارید یا نه؟

نحوه انتخاب رشته نهم به دهم (سوابق تحصیلی)

آدرس هنرستان های مکانیک خودرو در تهران

مکانیک خودرو

ردیفنام مدرسهآدرسمنطقهشماره تماسنوعجنسیت
۱فیضیهمیدان قدس خ باهنر مقابل کلانتری۱۲۲۲۳۳۰۷۰دولتیپسرانه
۲فن آموزبزرگزاه محمدعلی جناح _خیابان بایندریها_پ ۸۱۶۶۰۰۵۵۷۷غیردولتیپسرانه
۳هشتم شهریورمیدان رسالت-خیابان هنگام-پایین تر از شرکت واحد- کوی شهید کاظمی۴۷۷۴۴۷۳۰۰دولتیپسرانه
۴آیت اله طالقانیانتهای شهر زیبا، بلوار تعاون، خ آلاله، خ عدالت۵۴۴۱۰۸۰۲۴دولتیپسرانه
۵کارآموز

 

بزرگراه شهیدهمت غرب نبش سردارجنگل خیابان فرزانه شرقی پلاک ۹۵۴۴۴۱۷۸۳۸غیردولتیپسرانه
۶قدسمیدان آرژانتین – ابتدای بزرگراه افریقا-روبروی ساختمان مرکزی راه آهن۶۸۸۷۷۴۰۱۵دولتیپسرانه
۷ره پویان صنعتبیست متری شمشیری شهرک توحید۹۶۶۶۴۸۹۰۴غیردولتیپسرانه
۸حدیدخ کارگر جنوبی – خ شهید محبوب مجاز (سینا)۱۱۵۵۴۱۱۴۷۴

۵۵۴۰۰۴۲۲

دولتیپسرانه
۹ماندگار صنعتی تهرانخ سی تیر – روبروی کتابخانه ملی۱۲۶۶۷۳۹۶۶۴دولتیپسرانه
۱۰راهیان قدسخ شهید مصطفی خمینی – چهارراه سیروس۱۲۳۳۵۶۱۱۹۹دولتیپسرانه
۱۱پایگاه  انقلاب

(هیأت امنائی(

خ دماوند – ایستگاه وحیدیه – خ شهید حصیری -پ ۶۱۳۷۷۸۱۲۱۷۷دولتیپسرانه
۱۲شهید نوبختعلی آبادشمالی- خ شهیدهمدانی۱۶۵۵۳۳۵۴۳۴دولتیپسرانه
۱۳شهید رجاییمیدان معلم-بلوار مدائن-خیابان ۱۴ معصوم۱۸۶۶۶۰۰۳۲۸دولتیپسرانه
۱۴شهید یارجانیخ بهمنیار – چهار راه آموزگار۱۹۵۵۰۱۲۰۲۲دولتیپسرانه

درس های رشته مکانیک خودرو در سه سال متوسطه دوم  چیه؟

درس های سه ساله دوم شامل چند بخش است. اولین بخش دروس عمومی مانند( تعلیمات دینی، عربی، ادبیات فارسی و زبان انگلیسی) ، دورس خوشه سلامت شامل( تربیت بدنی و انسان وسلامت) و دروس خوشه شایستگی های غیر فنی (الزامات محیط کار، اخلاق حرفه ای)، دروس شایستگی های  پایه فنی (ریاضی۱و۲و۳، فیزیک ، شیمی) و دروس شایستگی های فنی مانند(کارگاهها تعمیرات مکانیکی موتور، سیستم گیربکس، سیستم تعلیق و فرمان و هیدورلیک و دانش فنی پایه و..) که در جداول زیر نشون داده شده است.

دورس رشته مکانیک خودرو پایه دهم

دورس رشته مکانیک خودرو پایه دهم

 

دورس رشته مکانیک خودرو پایه یازدهم

دورس رشته مکانیک خودرو پایه یازدهم

 

دورس رشته مکانیک خودرو پایه دوازدهم

دورس رشته مکانیک خودرو پایه دوازدهم

کتاب ها و درس های رشته مکانیک خودرو هنرستان چیه؟

از طریق این لینک می تونید کتاب های درسی این رشته را دانلود کنید و اونها را بررسی کنید: http://www.chap.sch.ir/category/72

 

  • با درس ریاضی و فیزیک و شیمی این رشته چیکار کنم؟

  • روی درس های محاسباتی تمرکز کنید. شاید لازم باشه خارج از برنامه کلاس تقویتی هم برید ولی ببینید، ارزشش را داره. چون با کمی تقویت خودتون توی این درس ها ” اولاً خیالتون از امتحانات نوبت اول و دوم راحت میشه، دوماً با تقویت دروس محاسباتی ، تخصص و درکتون بالاتر میره و امکان پیشرفتتون خیلی بیشتر میشه  و از مکانیک های که با روش اوستا شاگردی، مکانیک شدن، فاصله میگیرید. سوماً در دانشگاه به راحتی قبول میشید و میتونید کاردانی و بعدش هم مدرک مهندسیتون را هم بگیرید.
  • آیا ریاضیات رشته مکانیک خودرو سخته؟

ببیند ریاضیاتی که شما در پایه دهم باید بگذرونید، ریاضی ۱ است. این درس شامل ۷ بخش اصلی هستش.

  1. -فصل اول: نسبت و تناسب که ساده س و از قبل باهاش آشنا هستید
  2. -فصل دوم: درصد و کاربردهای آن که اون هم ساده و کاربردیه و توی زندگی روزمره و درس های فنی تون مورد نیازتون هست
  3. -فصل سوم:واحد های اندازه گیری، که در واقع تبدیل واحد ها به هم هستش و اون هم ساده س
  4. -فصل چهارم:معادلات درجه دوم- که جدید هستش و یه مقدار باید روش کار کنید. البته یه فورمول اصلی داره که اگه حفظش کنید می تونید مسایلش را باهاش حل کنید و به هر حال باید روی این بخش وقت بیذارید و مسئله حل کنید
  5. -فصل پنجم به توان رسانی اعداد گویا – که ساده تر ازبخش معادلات است اما با تمرین کردن می تونید نمره این بخش را بگیرید
  6. -فصل ششم:نسبت های مثلثاتی- که این بخش هم جدیده و قبلاً باهاش آشنا نبودین.
  7. -فصل هفتم:مفهوم تابع- که این بخش در پایه دهم بصورت مقدماتی لازمه یاد بگیرید و بتونید مسایل ساده ش را حل کنید. در ضمن در ادامه تحصیل این بخش بیشتر به دردتون می خوره.

دیپلم مکانیک خودرو برای کار کافیه

واسه کار کردن آیا دیپلم کافیه؟ آیا راهی هستش که با خوندن این رشته، بشه مهندس شد؟

از مسیر هنرستان شما می تونید با کسب دپیلم در رشته  مکانیک خودرو در سطح مقدماتی به یک تعمیرکار ماهرتبدیل بشید و با خیال راحت می تونید مشغول به کار بشید  و در صورتیکه باز هم علاقه داشته باشید و  تحصیلتون را  در مقطع کاردانی ادامه بدید در سطح متوسط می تونید یه تکنسین ماهر در بخش خدمات و تعمیرات خودرو بشید. البته با گرفتن مدرک کاردانی به کارشناسی می تونید مدارک خودتون را کامل کنید و مهندسی تون را هم بگیرید.

 

 

 

آینده شغلی مکانیک خودرو چگونه هست؟

 

آینده شغلی مکانیک خودرو چگونه هست؟

تعمیرکار یا به قول خودمونی تر مکانیک ماشین، یکی از شغل های مهم تو جامعه امروزه. با توجه به اینکه امروزه تقریبا تو هر خونه ای یه ماشین هست(حدود ۲۰ میلیون خودرو در ایران )، نیاز به تعمیر و نگهداری از اونم یه امر اجتناب ناپذیره. اگه این قضیه رو به پیش آمد های ناگهانی مثل تصادف خودرو اضافه کنین، می بینین که با این همه ماشینی که وجود داره، چه حجم زیادی کار وجود داره که تو این زمینه باید انجام بشه. پس میبینیم که سر یه تعمیرکار حرفه ای خودرو تو طول روز چقدر می تونه شلوغ باشه. از طرفی برای موفقیت تو این شغل هم مثل همه شغلای دیگه، لازمه یه سری اصولی رعایت بشه. تو ادامه یه سری مهم ترین کارها و قدمایی که برای موفقیت تو این کار باید انجام بشه، آورده شده که شامل موارد اصلی آموزش دیدن، اضافه کردن به تجربیات، داشتن تائیدیه مهارت و از همه مهم تر اینکه آیا این شغل مناسب روحیاتتون هست یا نه، . مطالعه ادامه  این مقاله می تونه کمک کنه تا اطلاعات بیشتری در مورد این شغل هیجان انگیز و کاربردی به دست بیارین.

داشتن تاییدیه تخصص برای کار تعمیر خودرو لازمه

برای اینکه بتونین یه تعمیرکار کاربلد ماشین بشین، معمولا نیازه یه سری آموزشای تخصصی رو تو مراکز فنی حرفه ای و یا کاردانش بگدرونین. حداقل فایده ای که این قضیه میتونه براتون داشته باشه اینه که اگه یه جایی برای کار درخواست دادین، میرین جزو اولویتای صاحب کار. ضمن اینکه میتونین کارتونو بهتر و با کیفیت بیشتری انجام بدین و نهایتا حقوق بیشتری دریافت کنین.

  • نزدیک ترین و بهترین هنرستان فنی حرفه ای محل زندگی خودتون پیدا کنین تا با ثبت نام به موقع، بتونید دیپلم خودتونو بگیرین.
  • اگه مرکز مناسبی در اطراف شما وجود نداره، میتونین یه سر به پایگاه های اینترنتی مرتبط بزنین، تا بتونین مراکز مورد نظر رو پیدا کنین.

کار تعمیرکار ماشین چیه؟

کار تعمیرکار خودرو چیه؟

تعمیرکار حرفه ای ماشین به کسی گفته میشه که کارش تعمیر وسایل نقلیه است. تو یه روز کاری معمولی امکان داره کارایی مثل تنظیم موتور و شاسی خودرو، صافکاری بدنه و تعویض قسمت های آسیب دیده رو انجام بده. برای اینکه بتونین تعمیرکار حرفه ای خودرو بشین، ضمن اینکه باید از تعمیر و سر و کله زدن با ماشین ها لذت ببرین، باید شرایط روحیتون هم متناسب با این کار باشه. البته برای ورود به این شغل، باید اولش یه سری آموزش های عمومی مرتبط رو ببینید. بعد از گذروندن دوره آموزشی توی هنرستان فنی حرفه ای یا کاردانش ، می تونین تو تعمیرگاهای ماشین و یا تو فروشگاهای اون دنبال کار بگردین.

درآمد مکانیک خودرو چقدره؟

میزان درآمد در این شغل کاملاً وابسته به میزان تخصص و مهارت شما داره. همچنین ارتباط خوب با مشتریان ، تعمیر قابل قبول و سر وقت، استفاده از قطعات اصل و مرغوب، انصاف در دستمزد بطوریکه اونها کاملاً راضی باشن،  می تونه کمک کنه که اونها شما را به آشناهاشون معرفی کنن و به قول معروف اسم و رسم  در کنید. کلاً مکانیک خودرو و اکثر مشاغل فنی درآمد مناسبی دارن.

 

تعمیرگاههای خودرو 

به محل کار مکانیک خودرو، تعمیرگاه گفته میشه. در ایران تعمیرگاهها به چند دسته تقسیم میشن:

  1. تعمیرگاه های بزرگ
  2. عاملیت های مجاز تعمیرات
  3. تعمیرگاه های شخصی (معمولاً کوچک)

نمایندگی های مجاز تعمیرات و تعمیرگاه های بزرگ از نظر ساختاری خیلی به هم شبیه هستند. در شکل زیر شغل های لازم در یک تعمیرگاه مجاز نشون داده شده است:

 

شغل هایی که در یک تعمیرگاه خودرو (نمایندگی مجاز) وجود داره

شغل هایی که در یک تعمیرگاه خودرو (نمایندگی مجاز) وجود داره

 

۱- کارشناس پذیرش و تحویل .

کسیه که مسئول تحویل گرفتن خودرو از مشتریه و مشخصات او و خودرو را در فرم مخصوص ثبت می کنه. او باید عیب خودرو را دقیقاً ثبت کنه، سابقه تعمیرات قبلی را بررسی کنه و به مشتری در خصوص زمان تعمیر، اطلاعات بده.  این افراد باید بتونن به خوبی با مشتری ها ارتباط برقرار کنن و تحمل شنیدن صحبت ها و انتقادهای اونها را داشته باشن. برای این شغل شما باید مدرک کاردانی مکانیک خودرو را داشته باشید.

۲- مسئول آماده سازی پذیرش و تحویل خودرو.

فارغ تحصیل های  هنرســتان یا ســازمان آموزش فنی و حرفه ای می توانن در این قسمت مشغول به کار بشن.  وظایف این شغل:

– نصب کاورهای حفاظتی صندلی، فرمان و کف پوش – نصب برگه تعمیرات مورد نیاز – بررسی فشار باد تایر – بررسی روغن و سایر مواد مورد نیاز قسمت های مختلف موتور – آماده سازی جهت تحویل خودرو به مشتری

۳- تکنسین تعمیرات

این شــغل خیلی گسترده هستش و خودش به چند بخش تقسیم میشه که در شکل زیر نشون داده شده است. فارغ  تحصیلتان هنرســتان و دورۀ کاردانی یا دوره هــای آموزش فنی و حرفه ای می تونن بر حسب علاقه شون توی هریک از قسمت ها مشغول به کار بشن. با اهمیت ترین وظیفه تکنسین های تعمیرات اینه که قطعات معیوب و خراب را تعویض کنن و قسمت های مختلف ماشین را تعمیر و تنظیم کنن

 

تکنسین تعمیرات خودرو

تکنسین تعمیرات خودرو

سرویس کار خودرو

یکی دیگه از مشاغلی که فارغ التحصیل های هنرستانهای مکانیک خودرو میتونن انجام بدن سرویس کاری خودرو هست.

سرویس کار خودرو

سرویس کار خودرو

 

شغل های موجود برای فارغ التحصیل مکانیک خودرو در یک تعمیرگاه شخصی

اگه شما دوست داشته باشید که بصورت مستقل کار کنید، و البته  سرمایه لازم را برای تاسیس یه تعمیرگاه خصوصی داشته باشید می تونید توی این قسمت ها فعالیت کنید:

مکانیک خودرو و تعمیرگاه خصوصی

شغل های جانبی که یه فارغ التحصیل مکانیک خودرو می تونه انجام بده:

فروش لوازم یدکی و فروش ابزار مخصوص تعمیرات یه کار تخصصی فارغ التحصیل های هنرستان فنی حرفه ای یا کار دانش است.

شغل های جانبی مکانیک خودرو

شغل های جانبی مکانیک خودرو

از کجا بفهیم این رشته به درد ما میخوره؟

–  برای اینکه مطمئن بشید که این شغل مناسبه شماست، نکات زیر را بدقت بخونید و بعد شرایط و علاقه مندی های خودتون را باهاش مقایسه کنید:

آشنایی با مکانیک خودرو هنرستان

۱- داشتن علاقه به ماشین آلات:

اگه شما سر و کله زدن با خودرو و ماشین ها رو دوس دارین، پس میشه گفت شما از کار به عنوان تعمیرکار خودرو لذت میبرین. خصوصیت این شغل شامل تعمیر و تنظیم چیزای مختلفه. ضمن اینکه اگه بخواین توی این کار به هدفتون برسین، باید استعداد مکانیکیه خوبی داشته باشین.

۲- تلاش برای تعمیر خودروی خراب:

یکی از کارایی که حتما باید توش خوب باشین دست به آچار بودنه، چون که تعمیر کردن، بیشترین زمان رو ازتون به عنوان یه تعمیرکار خودرو میگیره. اگه صدمه یا ناصافی رو خودروتون دارین، سعی کنین اونو به کمک دفترچه های راهنمای موجود و کمک گرفتن از اون، تعمیر کنین. همین طور می تونین به اعضای خونواده و یا دوستاتون مراجعه کنین و توضیح بدین که می خواین تو زمینه تعمیر خودرو تجربه به دست بیارین تا اگه امکانش بود، بهتون کمک کنن تا بتونین بهتر برای شغل آیندتون آماده بشین.

۳- توانایی انجام چنتا وظیفه:

به عنوان یه تعمیرکار خودرو، شما باید بتونین مجموعه ای از کارا که ماهیتشون متناوبا عوض میشه رو انجام بدین. شما باید بتونین روی چندین خودرویی که نیاز به تعمیر دارن، همزمان یا توی یه روز کار کنین. مثلا ممکنه شما روزتونو با نصب در روی یه خودروی آسیب دیده شروع کنین، بعد سراغ عوض کردن گلگیر یه ماشین دیگه برین و نهایتا سطوح تعمیر شده ای رو، صافکاری کنین.

تعمیر خودرو و قطعات آن

۴- لذت بردن از کار تو فضای بسته:

تعمیرکارای خودرو، بیشتر زمانشونو تو جایی مثل گاراژ یا یه فضای در بسته میگذرونن. فضای کاری هم معمولا به صورتیه که با توجه به کار مداوم دستگاه های مختلف، سر و صدای زیادی تولید می کنه. پس اگه شما کار کردن تو محیط باز یا محیط کاری توام با فکر رو ترجیح میدین، شما باید جای دیگه دنبال کار بگردین!

علاوه بر سر و صدای زیاد، شما باید آماده رویارویی با آلودگی و بخارات به وجود اومده از کارایی مثل رنگ زدن و سنباده زدن هم باشین. مطمئن بشین که تو حین رنگ زدن و یا سنباده زدن همه نکات ایمنی و سلامتی رو رعایت می کنین چون که در غیر این صورت ممکن منجر به مشکلات تنفسی بشه.

داشتن توان بدنی مناسب، برای مکانیک خودرو لازم و واجبه

داشتن توان بدنی مناسب، برای مکانیک خودرو لازم و واجبه

۵- داشتن استقامت بدنی بالا:

شما به عنوان یه تعمیرکار خودرو معمولا تو شرایط سختی قرار میگیری مثل خم شدن روی سقف خودرو، رفتن زیرش و زانو زدن کنارش. همین طور شما مجبوری گاهی وقتا قسمتای سنگین خودرو و یا تجهیزات رو تکون بدی یا بلند کنی. پس اگه شما نمیخواین که فعالیت شدید بدنی داشته باشین، بازم تعمیرکار شدن شغل مناسبی برای شما نیست!

۶- داشتن مهارت های تجسمی قوی:

اگه شما بتونین متوجه نمودارهای دو بعدی و جدول ها بشین و یا    خودتون بتونین بدون کمک و صرفا با قدرت دیداریتون، قسمتی از اتومبیل رو تو سه جهت موجود تعمیر کنین، یعنی شما یه نعمیرکار حرفه ای  و کاربلد هستین. به طور مثال برای اینکه یه تعمیرکار بتونه بدنه خودروی آسیب دیده رو به فرم اولش برگردونه، باید طبق دستورالعمل ها و نمودارهای موجود عمل کنه که می تونین به صورت پرینت گرفته یا دیجیتالی باشن. همچنین باید بتونه اندازه گیری ها رو با دقت انجام بده تا مطمئن شه که جای یه قسمت از نسبت یه قسمت دیگه، درسته.

یه تکنسین و تعمیرکار خوب باید حواسش به جزئیات باشه.

ضمن اینکه داشتن مهارت بالا تو هندسه و هنر هم می تونه کمک کننده باشه.

۷– داشتن ذهنی خلاق و کنجکاو

اگه شما خوره تعمیر کردن وسایل خونه را دارید، اگه شما دوست دارید که دل و روده وسایل را بیرون بریزید، ساعت ها بهش ور برید، ایرادش را پیدا کنید برای این شغل مناسب هستید. یه مکانیک خودرو باید مهارت های فنی خوب و توانایی مناسبی را در عیب یابی و حل مسایل داشته باشد. شاید لازم باشه که او ساعت ها برای پیدا کردن یه ایراد توی موتور خودرو صرف کنه برای همینه که او باید فردی دقیق، باحوصله و صبور باشه.

ارتباط خوب با مشتری

۸ – روابط عمومی قوی

یه  مکانیک خودرو باید روابط عمومی قوی داشته باشه تا بتونه با مردم به خوبی ارتباط برقراربکنه و خدمات خوبی به اونها برسونه . همین طور باید توانایی جلب اطمینان مشتریان را به خودش داشته باشه که این کار هم با انجام کار باکیفیت، استفاده از قطعات مناسب و اصل ، تحویل سر وقت خودرو به مشتری و داشتن انصاف و مروت در دستمزد بدست میاد.

 

 

ساعات کاری مکانیک خودرو:

باید بدونید که ساعت کار مکانیکی تمام وقته . اگه تعمیرگاه خودرو متعلق به خودتون باشه، زمان باز و بسته کردنش را خودتون تعیین می کنید. البته برای سر در گم نشدن مشتریها و همینطور از دست ندادن اونها لازمه که اکثر مواقع باز باشه . بعضی وقت ها تو سال هم که مسافرت زیادتره مثل ایام نوروز یا تابستونها، حجم کاری شما زیاد میشه و باید تا آخر وقت و حتی در روزهای تعطیل هم کار کنید.

آموزش های تکمیلی حین کار:

معمولا وقتی شما وارد محل کار میشین، یه آشنایی نسبی با عملکرد خودرو و تعمیر اون دارین. بعد از اینکه مشغول به کار شدین، باید مهارت ها و توانایی های زیادی رو یاد بگیرین تا یه تعمیرکار حرفه ای خودرو بشین. این مهارت ها میتونه شامل موارد زیر باشه:

  • تعمیر وسایل نقلیه هیبریدی
  • جوش دادن وسایل نقلیه آسیب دیده
  • تنظیم شاسی خودرو
  • تخمین زدن هزینه تعمیرات
  • تعویض کردن اجزای ساختار خودرو

اضافه کردن به تجربیات

شاگردی کردن در مکانیکی

شاگردی کردن: باید سعی کنید قبل یا در حین یادگیری رسمیتون، جایی پیدا کنین که نیاز به شاگرد یا کارآموز داشته باشه. انجام این کار و کمک به یه استادکار ماهر تعمیر خودرو، تجربیات خیلی خوبی رو در زمینه به اصطلاح دست به آچار شدن به شما میده. ضمن اینکه انجام همچین کاری، می تونه رزومه خوبی برای موقعیت های شغلی آینده باشه.

  • فرآیند شاگرد شدن، بسته به حرفه ای داره که شما میخواین تو اون مشغول به کار بشین. برای شروع می تونین با پرس و جو از تعمیرگاهای اطرافتون، ببینین که آیا نیاز به یه شاگرد پاره وقت دارن یا نه. علاقتون رو به اینکه میخواین در آینده یه تعمیرکار حرفه ای بشین، توضیح بدین و بگین می تونین چه کارایی رو براشون انجام بدین.
  • ممکنه بتونین در صورت داشتن تحصیلات دانشگاهی مرتبط، از اعتبارش برای جذب سریع تر به عنوان شاگرد استفاده کنین. می تونین تو این زمینه با مشاورای محل تحصیلتون مشورت کنین.

بازار کار رشته مکانیک خودرو

چطور میشه وارد بازار کار شد؟

به عنوان یه تعمیرکار حرفه ای، شما احتمالا این شانس رو دارین تا در تعمیرگاه های خورو و یا فروشگاه های مرتبط با خودرو، مشغول به کار بشین.

  • علاوه بر این موارد، شما می تونین در شرکت هایی که مجموعه های مختلفی از خورو دارن هم، کار کنین.
  • از طریق فضای مجازی و سایتایی مثل LinkedIn بررسی کنین و ببینین که چه فرصتای شغلی دورو بر شما وجود داره.
  • بببینین تو قسمت تبلیغات یا نیازمندیای روزنامه های محلیتون نیاز به تعمیرکار خودرو وجود داره یا نه.
  • از معلمتون تو مدت گذروندن دوره فنی حرفه ای بخواین، توصیه هایی رو در زمینه شغلی بهتون بکنه. اونا معمولا ارتباطاتیو با بخش های صنعتی دارن که ممکنه کمک حالتون باشه.

انتخاب یه تخصص

به عنوان یه تعمیرکار خوب خودرو، شما باید بتونین یه سری از کارا خیلی خوب انجام بدین، اما باید حداقل یه کار باشه که شما توش به درجه بالایی از دقت و مهارت رسیده باشین. ببینین که به چه جزئیاتی از کارتون علاقه مندی بیشتری دارین و می تونین چه مهارتی رو در خودتون تقویت کنین تا بتونین در اون زمینه به خصوص، تبدیل به یه متخصص بشین. به طور مثال شما می تونین در زمینه های پایین، یه متخصص بشین:

  • نگهداری محصولات مرتبط به خودرو
  • تعمیر قسمت های مختلف موتور(تکنسین تعمیرات)
  • اصلاح و تعمیر تو رفتگی ها
  • اصلاح  تغییر رنگ به وجود آمده در اثر خراش
  • طراحی رنگ آمیزی منحصر به فرد

یک مکانیک خودرو خاص بشید

چطور میشه توی این رشته به روز بود؟چطور میشه یه مکانیک خودرو بشم که با بقیه مکانیک ها ، فرق داشته باشم؟

با توجه به اینکه در طول زمان، تکنولوژی ها و و تکنیک های جدید تعمیر، در دسترس قرار می گیرن، معمولا روش های قدیمی دیگه قابل استفاده نیستن و کارایی چندانی ندارن. سعی کنین با مطالعه کتاب های راهنمای تعمیر، در مورد آخرین پیشرفتای تعمیر خودرو، به روز بمونین. در صورت لزوم، رفتن به کلاس های آموزشی فنی و حرفه ای رو ادامه بدین و نهایتا  زمانی که با چالشی مواجه شدین که نیاز به کمک داشتین از هم دوره ای هاتون کمک بخواین.

  • -اجزا، مواد، قسمت های الکترونیکیو کیسه های مورد استفاده در صنعت خودرو، به طور پیوسته در حال تغییر کردن و پیچیده شدن هستن. همیشه اطلاعات خودتونو زیاد کنین تا مطمئن بشین که کار تعمیر رو با ایمنی کامل و با کیفیت بالا انجام میدین.
  • -یه سری کنفرانسای صنعتی هم تو زمینه تعمیر خودروهای آسیب دیده، به طور مداوم برگزار میشه. برای داشتن اطلاعات بیشتر، می تونین به آدرس زیر مراجعه کنین:

https://www.i-car.com/Home/Collision-Repair

  • -خوشبختانه، امروزه با پیشرفت علم و  تکنولوژی ماشین های ساخته شده به سرعت در حال تغییره برای مثال : خودروهای هیبریدی، ماشین های الکتریکی و سایر تکنولوژی ها در حال ورود به بازار هستن، بنابراین موقع خوبیه که با افزایش دانش و گذروندن دوره های پیشرفته، از بقیه سبقت بگیرید.

نوجوان شاد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.