مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

بیایید کتاب عیدی بدهیم (بخش دوم)!

در بخش قبلی در خصوص روش‌هایی که می‌توان کودکان را به کتاب‌خوانی ترغیب کرد مطالبی عنوان شد. در این بخش نیز به دو روش ساده و قدرتمند دیگر اشاره خواهیم کرد.


زمانی برای خواندن!

افرادی که بیشتر می‌خوانند، بهتر می‌خوانند. درواقع هیچ عامل دیگری –نه کیفیت تحصیلات و نه سابقه خانوادگی و حتی توانایی تلفظ- به‌اندازه زمانی که هر فرد صرف خواندن کرده است بر کیفیت مطالعه تأثیرگذار نیست. چنین رابطه‌ای در تحقیقات متعددی ثابت شده است و مختص هیچ گروه سنی‌ای نیست. ولی به نظر می‌رسد این روزها کودکان کمتر از گذشته زمان برای خواندن دارند. تحقیقی که در سال 2013 در آمریکا صورت گرفت نشان داد که معلم‌ها بیشتر از گذشته برای دانش‌آموزان تکلیف تعیین می‌کنند و به‌طور متوسط از نیم ساعت در روز برای دانش‌آموزان ابتدایی گرفته تا 3 ساعت در روز برای دبیرستانی‌ها صرف انجام تکالیف مدرسه می‌شود. همچنین دانش‌آموزان بیشتر از گذشته در کلاس‌های فوق‌برنامه شرکت می‌کنند و بعضی از آن‌ها کار هم می‌کنند. تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای هم اندک زمان آزاد آن‌ها را پر می‌کند و تعجبی ندارد که دانش‌آموزان امروزی زمانی برای مطالعه آزاد نداشته باشند.

در مدرسه چطور؟ آیا آن‌ها در مدرسه زمان برای مطالعه دارند؟ متأسفانه خیر. در سالیان اخیر تعداد آزمون‌های استاندارد و آموزش‌های مختص آن‌ها افزایش یافته است و زمان مطالعه در مدرسه قربانی آن شده است. خانم هیلبرت که محققی به نام در زمینه مطالعه است تخمین زده که کودکان ابتدایی روزانه کمتر از 18 دقیقه را به مطالعه عمیق (برخلاف خواندن و پاسخ دادن به سؤال‌ها و انجام تکالیف) اختصاص می‌دهند. این زمان نیز به‌ندرت صرف خواندن متونی می‌شود که خود دانش‌آموزان انتخاب کرده‌اند و به آن علاقه دارند. با بالاتر رفتن مقطع تحصیلی، زمان کلاس‌ها بیشتر صرف صحبت‌های یک‌طرفه معلم و خلاصه‌برداری شاگردان می‌شود و احتمالاً همین 18 دقیقه هم در این پایه‌ها کمتر شود. شاید دلیل این زمان اندک، تصور سیاست آفرینان آموزشی از بی‌فایده بودن مطالعه مستقل باشد، چون در این نوع مطالعه، کسی «آموزش» نمی‌بیند. البته تحقیقات متعددی خلاف این باور را ثابت کرده‌اند و نشان داده‌اند که مطالعه مستقل تأثیر شگفتی بر انگیزه و یادگیری کودکان دارد.

شاید به‌عنوان پدر و مادری دلسوز بخواهید با محدود کردن زمان کار با گوشی و رایانه باعث شوید فرزندتان بیشتر مطالعه کند ولی راه دیگری وجود دارد که دردسر کمتری خواهد داشت. بهتر است زمان خواب فرزندتان را نیم ساعت بیشتر از حد لازم اعلام کنید و زمانی که او به این تصمیم اعتراض کند و از شما بخواهد که دیرتر به رختخواب برود، به او بگویید: «باشد اشکالی ندارد کمی بیشتر بیدار بمانی و مطالعه کنی.» با این روش فرزندتان فکر می‌کند از شما امتیاز گرفته است و شما نیز او را ترغیب کرده‌اید که بیشتر مطالعه کند. فقط مطمئن شوید که گوشی‌اش در دسترسش نباشد.

اگر به دنبال افزایش زمان مطالعه در مدرسه هستید بهتر است سری به سایت www.sdkrashen.com بزنید. این سایت متعلق به استاد برجسته دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است که مدت زیادی را صرف تحقیق در این زمینه کرده است.


با آن‌ها همراه شوید!

چه معلم باشید و چه پدر و مادر، بهترین راه برای کمک به کتاب‌خوان کردن فرزندتان همراهی با او در مطالعه است؛ یعنی با آن‌ها کتاب بخوانید و راجع به کتاب‌ها با آن‌ها حرف بزنید. انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند؛ ما برای انجام کارهایی که ما را به افرادی که برایشان اهمیت قائلیم نزدیک‌تر می‌کند انگیزه زیادی داریم. شواهد زیادی در مورد خوانش مشترک والد-فرزند وجود دارد که باعث افزایش انگیزه کودکان برای مطالعه می‌شود؛ همان قصه خواندن قبل از خواب که نسل‌های زیادی است انجامش می‌دهیم.

مورد دیگری که کمتر شناخته شده است، صحبت کردن با پدر و مادر در خصوص کتاب‌ها است که طی کودکی و نوجوانی تأثیر زیادی بر فرزندان دارد. کودکانی که والدینشان برایشان کتاب می‌خوانند، به آن‌ها کتاب پیشنهاد می‌کنند و برای تولد و مناسبت‌های دیگر، کتاب به آن‌ها هدیه می‌دهند انگیزه بیشتری برای مطالعه از خود نشان می‌دهند و بیشتر کتاب می‌خوانند. کتاب‌خوان‌های راهنمایی و دبیرستانی نیز معمولاً والدینی دارند که برای لذت مطالعه می‌کنند.

معلمان نیز در این زمینه نقشی اساسی ایفا می‌کنند. خانم گمبرل که فردی خبره در زمینه مطالعه است عنوان می‌کند معلمان نیز اگر تجربیات خود را در زمینه خواندن با دانش‌آموزانشان در میان بگذارند و توصیف کنند که مطالعه چطور زندگی‌شان را پربارتر کرده است، می‌توانند الگوی مناسبی برای آن‌ها باشند. تحقیقی که در سال 1998 انجام شده نشان داد که دانش‌آموزان پایه دوم می‌توانستند تشخیص دهند که معلمشان از خواندن لذت می‌برد یا خیر و با آوردن مصداق‌هایی عینی آن را ثابت می‌کردند. در تحقیق دیگری، دانش‌آموزان کلاس چهارمی به‌دفعات معلم خود را به‌عنوان فردی که کتاب‌های موردعلاقه‌شان را به آن‌ها معرفی کرده بود نام بردند و اغلب او را دلیل علاقه خود به مطالعه می‌دانستند. بلند خوانی معلم‌ها برای دانش‌آموزان در تمام سنین، بر انگیزه خواندن، درک و خواندن انتقادی مؤثر است.

کلام آخر اینکه مطالعه زمانی که عملی مشترک باشد جذاب‌تر و پرفایده‌تر است. پسر بهتر است برای خواندن با فرزندان یا دانش‌آموزانتان وقت بگذارید. مطمئن شوید آن‌ها ببینند که شما کتاب می‌خوانید و راجع به آنچه خوانده‌اید و آنچه خوانده‌اند باهم صحبت کنید. این یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید برایشان انجام دهید.


منبع:قلم چی


یادگیری قبل و بعد از مدرسه

توسط: سوفی لینینگتوم

اگر والدین خود را درگیر تحصیلات فرزندانشان کنند، عملکرد آن‌ها در مدرسه بهتر خواهد بود. این به معنی علاقه نشان دادن به تحصیلات آموزشگاهی آن‌هاست- اما به معنی به وجود آوردن شرایط مناسب برای کمک به آن‌ها نیز می باشد... در این‌جا چند پیشنهاد ارائه می‌شود.

قبل از مدرسه

بچه‌ها نیازمند آن هستند که در طول دوره‌ی راهنمایی نسبت به دوره‌ی ابتدایی مرتب‌تر و منظم‌تر باشند. اگر بتوانید یک برنامه‌ی عادی صبحگاهی تهیه کنید، می‌توان تمام استرس‌های مربوط به یادآوری کتاب‌ها و لوازمی که باید با خود ببرند و این‌که چه کارهایی باید در مدرسه انجام دهند را برطرف کرد.

برای شروع یک روز خوب

. فرزندتان را تشویق کنید که کیف، کتاب‌ها و لباس مدرسه‌شان را از شب قبل آماده کنند.

. مطمئن شوید که صبحانه‌شان را بخورند. اگر انرژی کافی نداشته باشند، خسته می‌شوند.

. زمان زیادی برای رفتن به مدرسه اختصاص دهید، از جمله زمانی برای نقل مکان که با تأخیر همراه است. در این صورت آن‌ها عجله‌ای نخواهند داشت.

بعد از مدرسه

. برای برطرف کردن ترس و اضطراب صبحگاهی، همه‌ی برنامه‌ریزی‌ها و مجوزهایی(دستورهایی) که معلم برایشان نوشته است یا نامه‌های دیگر را هنگام رسیدن به خانه بررسی کنید.

. بررسی کنید که آن‌ها می‌دانند چه تکالیفی را برای روزهای بعد انجام دهند و از قبل مجبورشان کنید که از انباشه شدن کارهایشان خودداری (اجتناب) کنند.

. برنامه‌ریزی روازنه را طوری انجام دهید که زمان برای استراحت داشته باشند و به همان اندازه نیز زمان برای انجام تکالیف اختصاص دهید.


ویراستار: لیلا زحلی

منبع: قلم چی


تاثیر کمک والدین بر عملکرد بهتر در مدرسه

حقیقات نشان می‌دهد اگر والدین خود را درگیر تحصیلات فرزندان‌شان کنند، عملکرد آن‌ها در مدرسه بهتر است.

کمک کردن در تکالیف

فرزند شما در دوره‌ی راهنمایی به‌طور مستقل‌تری از دوره‌ی ابتدایی عمل می‌کند، اما هنوز توجه و حمایت شما از آن‌ها موضوع مهمی است. فرزندتان را تشویق کنید که هر آنچه را یاد می‌گیرد با شما در میان بگذارد – ممکن است همیشه نخواهد، موضوعات خاصی وجود دارند که می‌توانند توجه او را جلب کنند و او را مشتاق صحبت با شما کند. شما می‌توانید با فراهم کردن محیطی مناسب در حل تکالیفش به او کمک کنید – ممکن است روی میز آشپزخانه و یا اتاقش باشد؛ این موضوع به میزان توان شما و اینکه او چه می‌خواهد یا چه نیازی دارد بستگی دارد.

فهرست زیر یک راهنمایی حدودی است برای مقدار زمانی که فرزند شما باید صرف انجام تکالیف در دوره‌ی راهنمایی کند:

سال هفتم و هشتم – 45 تا 90 دقیقه در روز

سال نهم – 60 تا 120 دقیقه در روز

سال دهم و یازدهم – 90 تا 150 دقیقه در روز

ریاضیات

ریاضی می‌تواند نگرانی والدین را افزایش دهد. حتی اگر خودتان در مدرسه درگیر این موضوع بوده‌اید و خاطره‌ی بدی از آن دارید، هنوز می‌توانید فرزندتان را حمایت کنید. از هرگونه ابراز نگرانی راجع به ریاضیات در برابر فرزندتان خودداری کنید. مشکلات و سختی‌های ریاضیات می‌تواند تنها پیشگویی برای آن‌ها باشد! از فرزندتان بخواهید که توضیح دهد چه چیزی را یاد می‌گیرد – این روش هم می‌تواند به درک و فهم خودشان و نیز شما کمک کند.

مطالعه کردن

حتی اگر مدتی زیادی است که با فرزندتان درس نمی‌خوانید، اما هم‌چنان می‌توانید از عادت‌های مطالعاتی‌شان حمایت کنید. با فرزندتان راجع به کتابی که هردوی شما در حال مطالعه‌ی آن هستید صحبت کنید. او را تشویق کنید که از کتابخانه‌ی مدرسه استفاده کند، با نویسندگان جدیدتر آشنا شود و از او بپرسید که به چه کتابی علاقه دارد تا به‌عنوان هدیه به او بدهید. این باعث می‌شود که فرزند شما همیشه خود را با اخبار به‌روز نگه دارد که می‌تواند یاری‌کننده‌ی او در مدرسه و تکالیفش باشد.

نوشتن و املا

فرهنگ لغت یا فرهنگ لغت جامعی را در خانه داشته باشید یا یک وب‌سایت قابل‌اعتماد به فرزندتان نشان دهید که بتواند معانی و املای کلمات را در آن بررسی کند. به کارش نگاه کنید و راجع به آن صحبت کنید. روش " نگاه کن، بپوشان، بنویس و بررسی کن" هم‌چنان روشی مفید برای یادگیری املا است.

روزهای خانواده

همیشه مفید و مثمر ثمر خواهد بود که از موزه یا نمایشگاهی مرتبط با آنچه که فرزندتان مطالعه می‌کند-  هنر، انگلیسی، تاریخ، جغرافیا یا علوم- بازدید کنید. این روشی فوق‌العاده برای افزایش عمق علاقه‌ی فرزندتان به یادگیری است.


ویراستار: پریا سلیمانی

منبع: قلم چی


توصیه‌های خواندنی مدیر عامل اپل به دانشجویان

تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل روز گذشته با حضور در جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه دوک در دورهام کارولینای شمالی توصیه های خواندنی به آنها ارائه کرد.

وی از فارغ التحصیلان این دانشگاه خواست به جای آنکه شرایط فعلی و موجود را بپذیرند، متفاوت فکر کنند تا دستاوردهای تازه ای داشته باشند.

تیم کوک گفت شما باید تلاش کنید تا دنیا را بهتر از چیزی که امروز هست کنید و پا جای پای رهبران شرکت های فناوری مانند استیو جابز و غیره بگذارید. وی در بخش دیگری از سخنان خود از تعهد اپل به حفظ محیط زیست و حریم شخصی کاربران خبر داد.

مدیرعامل اپل تصریح کرد: روند پیشرفت به میزان چشمگیری تسریع شده و به مدد فناوری هر فرد ابزار و توانایی ساختن جهانی بهتر را داراست. لذا ما در بهترین شرایط تاریخی زندگی می کنیم و من شما را تشویق می کنم تا از قدرتی که در اختیار دارید، به بهترین نحو استفاده کنید. تلاش کنید دنیا را قبل از ترک به جای بهتری مبدل کنید.

به گفته تیم کوک بزرگترین چالش زندگی پی بردن به این مساله است که چه زمانی باید عقلانیت متعارف را کنار گذاشت و لذا هر چه جهان امروز به ارث گذاشته را نپذیرید و برای ارتقای خود تا حد امکان تلاش کنید و بدانید تحول زمانی حاصل می شود که افراد جرات پذیرش چیزهای متفاوتی را پیدا کنند. جرات متفاوت فکر کردن را داشته باشید.

تیم کوک خود در سال ۱۹۸۸ از دانشگاه دوک فارغ التحصیل شده و هم اکنون نیز عضو هیات امنای این دانشگاه محسوب می شود.


منبع: قلم چی

7تمرین برای تقویت حضور ذهن

چه حضور ذهن خوبی، آفرین! ای‌کاش کمی حضور ذهن داشتم تا به‌موقع واکنش نشان می‌دادم!

تو کدام عبارت را بیش‌تر به‌ خودت می‌گویی؟

از حضور ذهن خودت و واکنش‌های به‌موقع خودت راضی هستی یا همیشه خودت را برای نشان‌ندادن واکنش‌های به‌موقع سرزنش می‌کنی؟

این راهکارها را بخوان تا حضور ذهنت هرچه که هست، بهتر شود:

  • عجله و افزایش واکنش‌های نسنجیده!

عجله کار شیطان است. اگر کاری انجام می‌دهی و انتظار داری که زود نتیجه بگیری، معلوم می‌شود که ذهن عجولی داری. ذهن عجول نمی‌تواند بر خودش مسلط باشد و واکنش‌هایش نسنجیده و احساساتی است. حوصله و آرامش در هرکاری می‌تواند حضور ذهن را تقویت کند.

  • گاهی بدون برنامه‌ریزی رفتار کن!

خیلی خوب است همه‌ی کارها طبق برنامه پیش برود، اما افراط در این کار باعث می‌شود ذهنی طبقه‌بندی شده داشته باشیم و نتوانیم در برابر اتفاق‌های از پیش تعیین نشده واکنش مناسب نشان بدهیم.

برای فرار از این اتفاق دو روز در هفته را که کمی برنامه‌هایت سبک‌تر است بدون برنامه‌ریزی و نگاه به فهرست کارها بگذران. به ذهنت اجازه بده خلاقانه فکر و رفتار کند. خلاقیت کمک زیادی به ارتقای حضور ذهن می‌کند.

جدید و بازهم جدیدتر!

کارهای جدید را امتحان کن. این کارها حتماً نباید جدی و حوصله‌سربر باشند، می‌توانی سرگرمی‌ها و تفریح‌های تازه را امتحان کنی.

اگر معمولاً در آخر هفته فقط مشغول یک بازی مشخص می‌شوی یا با خانواده و دوستان به یک جای خاص می‌روید، خوب است به سرگرمی‌های جدید یا رفتن به جایی تازه هم فکر کنی. کارها و مشغولیت‌های جدید می‌توانند مهارت‌های ذهنی را تازگی ببخشند و به تقویت حضور ذهن کمک کنند.

  • هدف نهایی باید جلوی چشم باشد!

حتی اگر همه‌ی مراحل زندگی را پله‌پله طی کنیم، اما هدف مشخصی نداشته باشیم، این پله‌ها بی‌معنا خواهند بود. برای خودت هدفی تعیین کن و همیشه به آن پایبند باش. در کنار این به رؤیاها و امیدهای خود پر و بال بده و دنباله‌روی دیگران نباش.

  • برای چالش آماده باش!

اگر از چالش خوشت نمی‌آید و دوست داری چالش‌ها را دور بزنی، همین‌جا این کار را متوقف کن. مواجهه با چالش می‌تواند حضور ذهن را ارتقا بدهد. شاید بار اول یا دوم نتوانی از پس چالش‌هایی برآیی که پیش از این، از آن‌ها فرار می‌کردی. اما تجربه‌ی  مواجهه با چالش، تو را  برای غلبه بر چالش‌های بعدی آماده می‌کند.

  • از تو حرکت!

فقط حرف‌زدن درباره‌ی اهداف، کافی نیست؛ باید توانایی انجام آن‌ها را در خودت داشته باشی. کسی که در جهت تحقق اهدافش عمل می‌کند و می‌داند که چه می‌خواهد، می‌تواند در برابر هر پرسش یا موقعیت غیرمنتظره‌ای  واکنش مناسب نشان بدهد. ذهن هدف‌دار و عملگرا خوب می‌داند چه‌طور حضور ذهن داشته باشد.

  • بحث و تبادل نظر!

هر روز درباره‌ی موضوع‌های مورد علاقه‌ات با دیگران صحبت کن. از بحث فرار نکن و حتی اگر با آن‌ها مخالفی، خوب و درست به حرف‌های آن‌ها گوش بده و در خلوت به حرف‌هایشان فکر کن.

وقتی در جواب دیگران حرفی نداری و بر موضوع بحث مسلط نیستی، سعی نکن پاسخ بدهی، بگو باید بیش تر فکر یا مطالعه کنم تا جواب بدهم. بحث آرام و منطقی می‌تواند حضور ذهن را بالا ببرد.

منبع: قلم چی