مطالعه غیردرسی فواید درازمدت بسیاری دارد. تحقیقات متعددی نشان دادهاند که مطالعه غیردرسی در جوانی مهمترین عامل در پیشرفت شناختی و تحرک اجتماعی است و تأثیر آن بر فرزندان، از شرایط اجتماعی و اقتصادی والدین نیز بیشتر است. ما چند ایده داریم تا بتوانید این عادت پسندیده را در فرزندانتان پرورش دهید.
اگر بخواهیم تمام پتانسیل انسانی فرزندانمان به منصه ظهور برسد و به مشکلات و نابرابریهای اجتماعی غلبه کنیم، باید بهشدت در پی گسترش مطالعه غیردرسی در مدارس، کلاسها و خانهها باشیم.
لذتهای مطالعه
مطالعه غیردرسی را میتوان مطالعهای تعریف کرد که آزادانه انتخاب میشود و خواننده با اشتیاق به انجام آن میپردازد. دانشآموزان نیز (مانند هر انسان دیگری!) آنچه را که لذتبخش بدانند انجام میدهند. ما در این تحقیق به انواع مختلفی از مطالعه غیردرسی رسیدهایم که هرکدام فواید مشخصی را حاصل میکنند:
لذت غوطهوری: زمانی که خواننده در کتابی گم میشود چنین لذتی میبرد. این حالت پیشنیاز تمام لذتهای بعدی است؛ این حالت ظرفیتی برای درگیر شدن و غوطهور شدن در دریای کلمات را فراهم میآورد بهنحویکه خواننده معانی را تصور کند و با شخصیتها ارتباط بگیرد و معنیآفرینی کند.
لذت ذهنی: زمانی که خواننده مشغول گرهگشایی از معانی و ساختار متن برای عرضه مفاهیم میشود رخ میدهد. فواید این لذت شامل ایجاد توانایی درک عمیق، پیشکنشگری، تابآوری و ثبات است.
لذت اجتماعی: خواننده زمانی که با نویسنده، شخصیتها، دیگر خوانندگان و خویشتنش ارتباط برقرار میکند از لذتی اجتماعی برخوردار میشود. این لذت به فرد این توانایی را میدهد که جهان را از نظرگاههای دیگر نیز تجربه کند، از افرادی که در زمانها و مکانهای دیگری زیستهاند بیاموزد و تحسینشان کند و با افرادی متفاوت از خودش همدلی و مراوده کند و کمک برساند و بگیرد.
لذت کاری وقتی رخ میدهد که خواننده ابزاری عملی ازآنچه خوانده است بسازد. چنین لذتی باعث انتقال استراتژیها و بصیرتهای خواندهشده به زندگی میشود.
لذت درونی: زمانی که خواننده با تخیلش آنچه میخواهد باشد و آنچه باید در راستای رسیدن به آن تلاش کند را در ذهنش تصور میکند رخ میدهد. زمانی که افراد شرکتکننده در تحقیق ما از این لذت برخوردار شدند رشدی ذهنیتی از خود بروز دادند احتمال رسیدن به اهداف اجتماعی و شخصی خود را بیشتر ارزیابی کردند.
باید به خوانندههای سطحیتر کمک شود تا این لذتها را درک کنند. مهمترین دستاورد این تحقیق همین است: باید تمام این لذتها را در آموزشهایمان بگنجانیم. باید آنها را نامگذاری کنیم و شبیهسازیشان کرده و به دانشآموزان در تجربه کردن آنها کمک کنیم.
برای ترویج لذت غوطهوری، از روشهای نمایشی مانند ایجاد نقشی نمایشی، نوشتن از زبان شخصیتها و ترتیب دادن صندلی داغ برای شخصیتهای داستان استفاده کنیم تا دانشآموزان را تشویق کنیم تا وارد دنیای داستان شوند و با شخصیتهایش ارتباط عمیقی بگیرند.
برای ترویج لذت فکری، باید زمانی را به کنجکاوی و مطرح کردن سؤال اختصاص دهیم. کتاب را برای بار نخست با دانشآموزان بخوانید و همراه با آنها آن را درک کنید و نکاتش را با بحث و بیان افکار خود تشریح کنید. از دانشآموزان نیز بخواهید سؤالات خود را مطرح کنند.
برای ترویج لذت اجتماعی با دانشآموزان همراه باشید. روی در اتاق خود برگهای بزنید که «من در حال خواندن کتاب فلان هستم.» کتابهای موردعلاقه آنها را بخوانید. آنها را تشویق کنید تا در مورد کتابهایی که خواندهاند باهم صحبت کنند.
برای ترویج لذت کاری، از محتوای کتابها برای تکمیل پروژهها و تکالیف استفاده کنید.
برای ترویج لذت درونی، دانشآموزان را در تصور اهدافی برای زندگی و فعالیتهای کنونی و آتیشان یاری دهید. از آنها بخواهید که بهعنوان نویسنده سناریوهایی را برای شخصیتهای داستان طرح کنند و تصمیمات آنها را در دوراهیهای دشوار شرح دهند. آنها را تشویق کنید تا در مورد آینده خود بنویسند.
اشتباه نکنید! پیشرفت افراد در آینده به تواناییهای شناختی آنها بستگی دارد. رسیدن به چنین تواناییهایی نیاز به راهنمایی در این دنیای مدرن و سرگیجهآور دارد و ترویج مطالعه غیردرسی یکی از راههای مطمئن در افزایش تواناییهای شناختی کودکان است.
منبع: قلم چی
شگفت انگیزترین راه حل های ابتکاری برای باهوش شدن. به خاطر سپردن اعداد و انجام کارها به صورت ذهنی سبب میشوند فرد در آینده به اختلالاتی مانند آلزایمر و یا تحلیل مغز دچار نگردد.
همه افراد تمایل دارند ذهنی فعال و با هوش داشته باشند و کارشناسان برای دستیابی به این آرزو راه کارهایی منحصر بفرد معرفی کردهاند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، بر اساس جدیدترین تحقیقات صورت گرفته توسط دانشگاه ChicagoMedicine کارشناسان راهکارهایی جدید برای افزایش قابلیتهای مغزی به افراد توصیه مینمایند.
گفتنی است، از جمله موثرترین کارها برای حفاظت از مغز نگه داشتن فشار خون و سطح کلسترول در حالت کنترل و تحت چک آپ منظم توسط پزشک، همینطور داشتن یک رژیم غذایی متعادل و اجتناب از استرس است.
براساس این تحقیقات، موثرترین کارها برای داشتن ذهنی سالمتر عبارتند از به خاطر سپردن اعداد و انجام کارها به صورت ذهنی که سبب میشوند فرد در آینده به اختلالاتی مانند آلزایمر و یا تحلیل مغز دچار نگردد.
از جمله دیگر موارد حفاظتی برای داشتن ذهنی سالم، ورزش کردن به ویژه ورزشهای هوازی مانند دویدن سریع و یا پیاده روی میباشد که به دلیل افزایش جذب اکسیژن توسط بدن میتواند سلامت سلولهای مغز را تامین نماید.
کارشناسان، مصرف امگا ۳ را یکی دیگر از موارد مفید میدانند زیرا اسیدهای چرب امگا ۳ یکی از مواد نادری است که توسط بدن ساخته نمیشود و بدن نیاز به مصرف آن به صورت خارجی برای تامین نیازهای خود دارد.
اسیدهای چرب امگا ۳ از جمله ضروریترین مواد برای جلوگیری از بروز بیماریهای ذهنی است.
یکی دیگر از موارد ایجاد بیماریهای ذهنی کمبود ویتامینهای مورد نیاز بدن مانند ویتامین E، ویتامین D، ویتامین B کمپلکس (B-۱، B-۶، و B-۱۲)، و اسید فولیک میباشد که در این موارد فرد میتواند با کسب مجوز از پزشک متخصص علاوه بر تنظیم رژیم غذایی خود از داروهای مکمل ویتامینی استفاده نماید.
در آخر مهمترین گام برای سلامت ذهن و روان دوری از استرس و انزوا و شرکت در فعالیتهای گروهی است که میتواند سبب سلامت ذهن افراد حتی در دوران سالمندی گردد.
منبع:http://www.kanoon.ir/Article/204773
مطالعه غیردرسی فواید درازمدت بسیاری دارد. تحقیقات متعددی نشان دادهاند که مطالعه غیردرسی در جوانی مهمترین عامل در پیشرفت شناختی و تحرک اجتماعی است و تأثیر آن بر فرزندان، از شرایط اجتماعی و اقتصادی والدین نیز بیشتر است. ما چند ایده داریم تا بتوانید این عادت پسندیده را در فرزندانتان پرورش دهید.
اگر بخواهیم تمام پتانسیل انسانی فرزندانمان به منصه ظهور برسد و به مشکلات و نابرابریهای اجتماعی غلبه کنیم، باید بهشدت در پی گسترش مطالعه غیردرسی در مدارس، کلاسها و خانهها باشیم.
لذتهای مطالعه
مطالعه غیردرسی را میتوان مطالعهای تعریف کرد که آزادانه انتخاب میشود و خواننده با اشتیاق به انجام آن میپردازد. دانشآموزان نیز (مانند هر انسان دیگری!) آنچه را که لذتبخش بدانند انجام میدهند. ما در این تحقیق به انواع مختلفی از مطالعه غیردرسی رسیدهایم که هرکدام فواید مشخصی را حاصل میکنند:
لذت غوطهوری: زمانی که خواننده در کتابی گم میشود چنین لذتی میبرد. این حالت پیشنیاز تمام لذتهای بعدی است؛ این حالت ظرفیتی برای درگیر شدن و غوطهور شدن در دریای کلمات را فراهم میآورد بهنحویکه خواننده معانی را تصور کند و با شخصیتها ارتباط بگیرد و معنیآفرینی کند.
لذت ذهنی: زمانی که خواننده مشغول گرهگشایی از معانی و ساختار متن برای عرضه مفاهیم میشود رخ میدهد. فواید این لذت شامل ایجاد توانایی درک عمیق، پیشکنشگری، تابآوری و ثبات است.
لذت اجتماعی: خواننده زمانی که با نویسنده، شخصیتها، دیگر خوانندگان و خویشتنش ارتباط برقرار میکند از لذتی اجتماعی برخوردار میشود. این لذت به فرد این توانایی را میدهد که جهان را از نظرگاههای دیگر نیز تجربه کند، از افرادی که در زمانها و مکانهای دیگری زیستهاند بیاموزد و تحسینشان کند و با افرادی متفاوت از خودش همدلی و مراوده کند و کمک برساند و بگیرد.
لذت کاری وقتی رخ میدهد که خواننده ابزاری عملی ازآنچه خوانده است بسازد. چنین لذتی باعث انتقال استراتژیها و بصیرتهای خواندهشده به زندگی میشود.
لذت درونی: زمانی که خواننده با تخیلش آنچه میخواهد باشد و آنچه باید در راستای رسیدن به آن تلاش کند را در ذهنش تصور میکند رخ میدهد. زمانی که افراد شرکتکننده در تحقیق ما از این لذت برخوردار شدند رشدی ذهنیتی از خود بروز دادند احتمال رسیدن به اهداف اجتماعی و شخصی خود را بیشتر ارزیابی کردند.
باید به خوانندههای سطحیتر کمک شود تا این لذتها را درک کنند. مهمترین دستاورد این تحقیق همین است: باید تمام این لذتها را در آموزشهایمان بگنجانیم. باید آنها را نامگذاری کنیم و شبیهسازیشان کرده و به دانشآموزان در تجربه کردن آنها کمک کنیم.
برای ترویج لذت غوطهوری، از روشهای نمایشی مانند ایجاد نقشی نمایشی، نوشتن از زبان شخصیتها و ترتیب دادن صندلی داغ برای شخصیتهای داستان استفاده کنیم تا دانشآموزان را تشویق کنیم تا وارد دنیای داستان شوند و با شخصیتهایش ارتباط عمیقی بگیرند.
برای ترویج لذت فکری، باید زمانی را به کنجکاوی و مطرح کردن سؤال اختصاص دهیم. کتاب را برای بار نخست با دانشآموزان بخوانید و همراه با آنها آن را درک کنید و نکاتش را با بحث و بیان افکار خود تشریح کنید. از دانشآموزان نیز بخواهید سؤالات خود را مطرح کنند.
برای ترویج لذت اجتماعی با دانشآموزان همراه باشید. روی در اتاق خود برگهای بزنید که «من در حال خواندن کتاب فلان هستم.» کتابهای موردعلاقه آنها را بخوانید. آنها را تشویق کنید تا در مورد کتابهایی که خواندهاند باهم صحبت کنند.
برای ترویج لذت کاری، از محتوای کتابها برای تکمیل پروژهها و تکالیف استفاده کنید.
برای ترویج لذت درونی، دانشآموزان را در تصور اهدافی برای زندگی و فعالیتهای کنونی و آتیشان یاری دهید. از آنها بخواهید که بهعنوان نویسنده سناریوهایی را برای شخصیتهای داستان طرح کنند و تصمیمات آنها را در دوراهیهای دشوار شرح دهند. آنها را تشویق کنید تا در مورد آینده خود بنویسند.
اشتباه نکنید! پیشرفت افراد در آینده به تواناییهای شناختی آنها بستگی دارد. رسیدن به چنین تواناییهایی نیاز به راهنمایی در این دنیای مدرن و سرگیجهآور دارد و ترویج مطالعه غیردرسی یکی از راههای مطمئن در افزایش تواناییهای شناختی کودکان است.
منبع: قلم چی
مطالعه غیردرسی فواید درازمدت بسیاری دارد. تحقیقات متعددی نشان دادهاند که مطالعه غیردرسی در جوانی مهمترین عامل در پیشرفت شناختی و تحرک اجتماعی است و تأثیر آن بر فرزندان، از شرایط اجتماعی و اقتصادی والدین نیز بیشتر است. ما چند ایده داریم تا بتوانید این عادت پسندیده را در فرزندانتان پرورش دهید.
اگر بخواهیم تمام پتانسیل انسانی فرزندانمان به منصه ظهور برسد و به مشکلات و نابرابریهای اجتماعی غلبه کنیم، باید بهشدت در پی گسترش مطالعه غیردرسی در مدارس، کلاسها و خانهها باشیم.
لذتهای مطالعه
مطالعه غیردرسی را میتوان مطالعهای تعریف کرد که آزادانه انتخاب میشود و خواننده با اشتیاق به انجام آن میپردازد. دانشآموزان نیز (مانند هر انسان دیگری!) آنچه را که لذتبخش بدانند انجام میدهند. ما در این تحقیق به انواع مختلفی از مطالعه غیردرسی رسیدهایم که هرکدام فواید مشخصی را حاصل میکنند:
لذت غوطهوری: زمانی که خواننده در کتابی گم میشود چنین لذتی میبرد. این حالت پیشنیاز تمام لذتهای بعدی است؛ این حالت ظرفیتی برای درگیر شدن و غوطهور شدن در دریای کلمات را فراهم میآورد بهنحویکه خواننده معانی را تصور کند و با شخصیتها ارتباط بگیرد و معنیآفرینی کند.
لذت ذهنی: زمانی که خواننده مشغول گرهگشایی از معانی و ساختار متن برای عرضه مفاهیم میشود رخ میدهد. فواید این لذت شامل ایجاد توانایی درک عمیق، پیشکنشگری، تابآوری و ثبات است.
لذت اجتماعی: خواننده زمانی که با نویسنده، شخصیتها، دیگر خوانندگان و خویشتنش ارتباط برقرار میکند از لذتی اجتماعی برخوردار میشود. این لذت به فرد این توانایی را میدهد که جهان را از نظرگاههای دیگر نیز تجربه کند، از افرادی که در زمانها و مکانهای دیگری زیستهاند بیاموزد و تحسینشان کند و با افرادی متفاوت از خودش همدلی و مراوده کند و کمک برساند و بگیرد.
لذت کاری وقتی رخ میدهد که خواننده ابزاری عملی ازآنچه خوانده است بسازد. چنین لذتی باعث انتقال استراتژیها و بصیرتهای خواندهشده به زندگی میشود.
لذت درونی: زمانی که خواننده با تخیلش آنچه میخواهد باشد و آنچه باید در راستای رسیدن به آن تلاش کند را در ذهنش تصور میکند رخ میدهد. زمانی که افراد شرکتکننده در تحقیق ما از این لذت برخوردار شدند رشدی ذهنیتی از خود بروز دادند احتمال رسیدن به اهداف اجتماعی و شخصی خود را بیشتر ارزیابی کردند.
باید به خوانندههای سطحیتر کمک شود تا این لذتها را درک کنند. مهمترین دستاورد این تحقیق همین است: باید تمام این لذتها را در آموزشهایمان بگنجانیم. باید آنها را نامگذاری کنیم و شبیهسازیشان کرده و به دانشآموزان در تجربه کردن آنها کمک کنیم.
برای ترویج لذت غوطهوری، از روشهای نمایشی مانند ایجاد نقشی نمایشی، نوشتن از زبان شخصیتها و ترتیب دادن صندلی داغ برای شخصیتهای داستان استفاده کنیم تا دانشآموزان را تشویق کنیم تا وارد دنیای داستان شوند و با شخصیتهایش ارتباط عمیقی بگیرند.
برای ترویج لذت فکری، باید زمانی را به کنجکاوی و مطرح کردن سؤال اختصاص دهیم. کتاب را برای بار نخست با دانشآموزان بخوانید و همراه با آنها آن را درک کنید و نکاتش را با بحث و بیان افکار خود تشریح کنید. از دانشآموزان نیز بخواهید سؤالات خود را مطرح کنند.
برای ترویج لذت اجتماعی با دانشآموزان همراه باشید. روی در اتاق خود برگهای بزنید که «من در حال خواندن کتاب فلان هستم.» کتابهای موردعلاقه آنها را بخوانید. آنها را تشویق کنید تا در مورد کتابهایی که خواندهاند باهم صحبت کنند.
برای ترویج لذت کاری، از محتوای کتابها برای تکمیل پروژهها و تکالیف استفاده کنید.
برای ترویج لذت درونی، دانشآموزان را در تصور اهدافی برای زندگی و فعالیتهای کنونی و آتیشان یاری دهید. از آنها بخواهید که بهعنوان نویسنده سناریوهایی را برای شخصیتهای داستان طرح کنند و تصمیمات آنها را در دوراهیهای دشوار شرح دهند. آنها را تشویق کنید تا در مورد آینده خود بنویسند.
اشتباه نکنید! پیشرفت افراد در آینده به تواناییهای شناختی آنها بستگی دارد. رسیدن به چنین تواناییهایی نیاز به راهنمایی در این دنیای مدرن و سرگیجهآور دارد و ترویج مطالعه غیردرسی یکی از راههای مطمئن در افزایش تواناییهای شناختی کودکان است.
منبع: قلم چی
هنوز هم دیر نشده است و میتوان به بهانه عیدی، کتاب هدیه داد.
کتابخانهها معرکه هستند و اگر مدرسه یا محلهای کتابخانه خوبی داشته باشد میتواند منجر به ارتقای سواد ادبی دانشآموزان شود، ولی اگر بچهها خودشان صاحب کتاب شوند اتفاقات جالبتری رخ خواهد داد.
معلمان و محققان خیلی وقت است که فهمیدهاند کودکانی که در خانه کتابهای زیادی دارند، زودتر و بهتر خواندن را فرامیگیرند. درواقع، تحقیقی که اخیراً بر 42 کشور توسعهیافته و درحالتوسعه تمرکز کرده بود، نشان داد که این نتیجهگیری صرفنظر از وضعیت سواد و معیشتی اجتماعی والدین صحت دارد. در تحقیقات و مصاحبههایی که جامعه هدفشان کودکان ابتدایی بود مشخص شد که کودکانی که کتاب هدیه میگیرند اشتیاق بیشتری برای خواندن پیدا میکنند و این تأثیر منحصر به پایههای ابتدایی نیست. تحقیق دیگری بر پسران جوان زندانی صورت گرفت و در آن، به آنها حق انتخاب سه کتاب از لیست کتابهای اهدایی یک کتابفروشی داده شده بود. در این تحقیق مشخص شد که این پسران نهتنها کتابهای انتخابی خود را خواندند بلکه آنها را همراه خود حمل میکردند و یواشکی سر کلاسهای درس میبردند و باهم معاوضه میکردند و از هم میدزدیدند و حتی وقتی فرار میکردند نیز با خود میبردند.
اهدای کتاب به بچهها آنقدرها خرج روی دستتان نمیگذارد!
اگر کتابهای نو به نظرتان گران است میتوانید یک سری کتاب کار کرده در حد نو را با قیمتی مناسب از بعضی کتابفروشیها یا سایتها پیدا کنید. بعضی کتابخانهها هم کتابهای مازاد خود را با قیمت مناسبی به فروش میرسانند. اگر معلم هستید میتوانید ایده تعویض کتاب را در کلاس خود پیاده کنید، به این صورت که هر دانشآموز یکی دو کتاب با خود میآورد و همه آنها را در قفسهای قرار میدهند. سپس هر کس بجای هر کتابی که آورده، کتاب دیگری انتخاب میکند و این روند ادامه پیدا میکند. در عمل ثابت شده است که این روش سطح مطالعه را حتی در میان دانشآموزانی با سطح نمرات پایین نیز افزایش داده است.
بگذارید خودشان انتخاب کنند!
اگر کتابی که به او میدهید نظرش را جلب نکند هیچ فایدهای ندارد. اگر میخواهید کتاب هدیه دهید بهتر است به کارتونها و سریالها و بازیهای موردعلاقه آن کودک فکر کنید. کتابهایی که راجع به بازیها و ورزشهای موردعلاقه او است یا به نحوی به سریال یا کارتونی که دوستش دارد ربط پیدا میکند گزینه خوبی است. از کتابدار مدرسه کودکتان نیز میتوانید بپرسید که چه کتابهایی در گروه سنی کودکتان روی بورس است.
ولی بهترین راهی که میتوان کودکان را به خواندن ترغیب کرد دادن حق انتخاب به آنهاست. انتخاب علاوه بر اینکه احتمال خواندن کتاب توسط کودک را بالا میبرد باعث میشود که اعتمادبهنفس آنها نیز بالا برود چون کودکان در جنبههای اندکی در زندگی خود حق انتخاب دارند. میتوانید آنها را بین انبوه کتابهای دستدوم رها کنید تا سایتهای آنلاین خرید کتاب را برایشان بگشایید تا در کتابها چرخی بزنند. اگر هم بیشتر میخواهید هزینه کنید، تا نزدیکترین کتابفروشی راهی نیست و کلی کتاب پرزرقوبرق چشمگیر هست که میتواند کمی خرج روی دستتان بگذارد. اگر کودکی دارید که علاقه چندانی به مطالعه ندارد، احتمالاً از وسواس و دقت نظری که برای انتخاب کتاب به خرج خواهد داد شگفتزده خواهید شد.
با در نظر گرفتن نکاتی که به آن اشاره خواهد شد، حتماً خواهید توانست کتاب مناسبی را که کودکتان نیز اشتیاق کافی برای خواندنش را داشته باشد بیابید.
منبع: قلم چی