مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

مشاوره و یادگیری درسی

چگونه یک برنامه مطالعاتی موفق تنظیم کنیم؟

همه ما می‌دانیم که حرف زدن با کودکان درباره انجام تکالیف چقدر دشوار است و اگر صادق باشیم می‌دانیم که همیشه نتیجه خوبی ندارد. بسیاری از والدین احساس می‌کنند که اطمینان از اینکه بچه‌ها تکالیف خود را تکمیل می‌کنند وظیفه آن‌هاست که این مسئله اغلب سبب بحث و تنش در خانواده می‌شود. اگرچه نمی‌شود کودکان را مجبور به مطالعه کرد، اما کارهایی است که می‌توان برای حفظ انگیزه آنان انجام داد.

در اینجا چند نکته درباره ایجاد عادات مطالعه مثبت در کودکان ارائه می‌کنیم.

 مکالمه را دوستانه نگه‌دارید

سعی کنید که بحث درباره تکالیف را غیررسمی و دوستانه نگه‌دارید. بدون فشار، بدون استرس. اگر بتوانیم نگرانی خود را در مورد موفقیت آن‌ها کمتر نشان دهیم، به‌احتمال‌زیاد کمتر این نگرانی را به آنان منتقل خواهیم کرد.همه می‌دانیم که کودکان به تاکتیک‌های اجباری واکنش خوبی نشان نمی‌دهند. البته بزرگ‌سالان نیز همین‌طور هستند. هیچ‌کس دوست ندارد که به او القا شود که انگار فردی هوشمند نیست. بنابراین ارائه نکته‌های ظریف و کوچک بهتر از یک بحث جدی نتیجه می‌دهد.

مطالعه را به آینده شغلی مرتبط کنید

«پدر و مادرم به من بیش‌ازحد سخت نگرفتند تا تکالیفم را انجام دهم، اما آن‌ها زمان زیادی را صرف گفتگو درباره علایقم می‌کردند و آن‌ها را با مسیرهای شغلی احتمالی مرتبط می‌کردند که همیشه هیجان‌انگیز به نظر می‌رسیدند. هیچ‌وقت به‌صورت مستقیم به آن اشاره‌ای نمی‌شد اما کاملاً مشخص بود اگر بخواهم به رؤیای خود به‌عنوان یک خلبان نیروی هوایی دست‌یابم، باید ریاضی و فیزیک را خوب بدانم، پس به این شکل انگیزه می‌گرفتم. من به نیروی هوایی نپیوستم، اما توانستم در یک ‌رشته خوب قبول شوم که گزینه‌های بسیاری را در اختیارم قرار داد.» - مایکل، مدیرعامل یک شرکت

از تاکتیک‌هایی برای کمک به آن‌ها در ایجاد انگیزه در خود استفاده کنید

«فرزند ارشد من همیشه حساس به نظرات دیگران است، بنابراین تاکتیک‌های من معمولاً شامل ستایش و تحسین و بازخوردهای خاص درباره کارهایش می‌شود. او کسی نبود که خودش آغازگر یک کار باشد، بنابراین همیشه برای فراهم کردن ساختار و عادات خوب برای تمرکز بر درس به ما احتیاج داشت- اما با گذشت زمان پیشرفت‌های خوبی کسب کرده است. از سوی دیگر، جوان‌ترین کودک من به‌شدت رقابتی و منطقی است. اعمال ساختار بر روی او اثر عکسی دارد- اگر نخواهد کاری را انجام دهد نتیجه آن‌همیشه دعوا و جنگ است. بنابراین، به‌جای آن، سعی می‌کنم حس رقابت ذاتی او را تحریک کنم و برایش چالش‌هایی را فراهم کنم تا بتواند در برابر آن‌ها خود را ثابت کند.» -کارو، مدیر بازاریابی مصرف‌کننده

  از کمک گرفتن از یک معلم یا دوست نهراسید

«دو سال آخر دبیرستان بسیار متفاوت بود و من با برخی از دروس، مخصوصاً شیمی، مشکل داشتم. موضوع و مفاهیم درسی را درک نمی‌کردم و در آن زمان نمی‌دانستم که برای به دست آوردن کمک به چه کسی مراجعه کنم. از سؤال کردن سر کلاس خوشم نمی‌آمد و معلم نیز ازنظر من خیلی رفتار دوستانه‌ای نداشت. راه‌حل من یک معلم خصوصی بود. که فوق‌العاده کمک کرد.توانستم تمام سؤالاتم را از معلم خصوصی‌ام بپرسم و با او به حل تمرین بپردازم.» - رندی، مدیر محصولات

 استفاده از تلفن همراه و کامپیوتر را محدود کنید

«والدینم با محدود کردن ساعات استفاده از کامپیوتر، مطالعه را در من تشویق می‌کردند: من می‌توانستم چند ساعت در هفته را تعیین کنم که مجاز به استفاده از کامپیوتر هستم، اما انتظار می‌رفت که در ساعات دیگر مطالعه کنم.» -الکس، مدیر تحلیل آماری

 گفتگو را زود شروع کنید

«ما از سال‌های ابتدایی مدرسه در مورد تکالیف ما با بچه‌هایمان صحبت کرده‌ایم.الآن که تکلیف اهمیت بیشتری پیداکرده است آن‌ها به صحبت‌های ما و کمک‌های ما عادت کرده‌اند، البته بیشتر مواقع ترجیح می‌دهند بدون کمک به مطالعه بپردازند. اگر تا زمان نوجوانی منتظر بمانید، ممکن است هیچ‌گاه کمک شما را نپذیرند.»


منبع: قلم چی


نحوه‌ی آموزش اشکال و مهارت‌های فضایی به فرزند پیش دبستانی خود

داشتن درکی از اشکال، اندازه‌ها و مکان‌های نسبی، بیش‌تر از آنکه شما ممکن است فکر کنید، به کودکتان کمک خواهد کرد.

نوشته شده توسط هانک پلیسیر، 7 ژانویه 2016

آیا کودکتان برج‌های بلندی می­سازد که بر کف اتاق نشیمنتان فرو می­ریزند؟ احیاناٌ همه جا قطعات پازل را پیدا می‌کنید؟ یا احتمالاً ورق‌های بازی فکری مورد علاقه‌ی فرزندتان همیشه از روی پلّه‌ها سر در می‌آورند و هیچ‌وقت به جعبه باز نمی‌گردند؟

قبل از اینکه از کوره در بروید، در نظر داشته باشید که این نوع بازی کردن چیزی فراتر از تفریح و سایر بازی‌ها است: به آن بازی فضایی گفته می­شود و نقش کلیدی در به وجود آوردن حسّ اندازه، فضا، شکل، موقعیت، جهت و حرکت در کودکتان دارد. این مهارت­ها ممکن است فقط از لحاظ انتزاعی مهم به نظر برسند، اما آن‌ها در دوره‌ی مهد کودک واقعاً مهم و حیاتی هستند، چرا که بر مهارت­های اوّلیه‌ی ریاضی کودکتان و توانایی او برای درک جهت­ها تاثیر می­گذارند.

مهارت‌های فضایی چیزهایی هستند که به ما در عبور از خیابان، رانندگی یا کنار هم گذاشتن اسباب و اثاثیه کمک می­کنند، امّا علاوه بر آن، در ریاضی هم مهم هستند. این مهارت‌ها با سطوح شیب‌دار و نردبان شروع می­شود و نهایتاً به یک شغل در حوزه‌ی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) می­رسد. مهارت‌های فضایی در میان مهارت‌هایی است که هنگام سنجش آمادگی برای مهدکودک اندازه‌گیری می­شوند. از مهد کودکی‌ها انتظار می­رود که چهار شکل را بشناسند و نام ببرند - دایره، مربّع، مثلّث و مستطیل - و این نشانه‌ی شروع دروس هندسه‌ی فرزندتان است.

هم‌چنین از مهد کودکی ها انتظار می­رود که جهت‌های شامل کلمات ریاضی فضایی مثل در جلویِ، پشتِ و بالایِ را دنبال کنند. کودکی که مکان بدنش در فضا را می‌داند - مثلاً در انتهای صف یا کنار دوستت - در دنبال کردن جهت‌های رایج مهد کودک و  کنار آمدن با دیگران هنگامی که کودکان یاد می‌گیرند با یکدیگر بازی کنند و شریک شوند بهتر عمل می‌کند.

کارشناس ریاضیات ابتدایی، داگلاس کلمنت، این را «زبان فضا» می­نامد. کلمنت، استاد دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو و یکی از نویسندگان یادگیری و تدریس ریاضیات ابتدایی، به والدین توصیه می­کند کلمات مربوط به اشکال و فضا مثل پشتِ، زیرِ، عمیق، آخر، معکوس، مثلث و گوشه را در تعاملات روزانه‌ی خود با بچّه‌های کوچکشان استفاده کنند. طبق نظر کلمنت، با گفتن چیزهایی مثل «نگاه کن، من ساندویچ پنیرت را به شکل مثلث بریدم» و «من کفشت را پشت مبل پنهان کردم؛ آیا می‌توانی آن‌ها را پیدا کنی؟» شما در حال آشنا کردن فرزندتان با ریاضیات از طریق کارهای روزمرّه هستید. کلمنت می­گوید که همه‌ی کودکان خردسال همان درک پنهان (فهمیده شده امّا بیان نشده) یکسانی از ریاضیات دارند - امّا برای آشکار ساختن این درک (بیان واضح آن)، بچّه‌ها نیاز دارند زبان ریاضی را بشنوند و فرصت فکر کردن در مورد آن و استفاده از آن هنگام صحبت کردن خودشان را پیدا کنند.

در اینجا تعدادی روش جالب راحت برای آشنا کردن فرزند خردسالتان با ریاضی در طول یک روز معمولی آمده است.

ریاضی را در حین داستان گفتن تمرین کنید

چه قبل از به رخت خواب رفتن و چه در آخر هفته‌ها، زمان داستان گفتن فرصتی عالی برای کمک به فرزندتان است که اشکال مختلف را بشناسد. دبورا ج. استیپک، استاد کارشناسی ارشد دانشگاه استنفورد پیشنهاد می‌دهد، «وقتی در حال خواندن یک کتاب تصویری برای فرزندتان هستید، موقعیت ها و نمودهای فضایی را نشان دهید. بگویید "درخت پشت ماشین است" و "سقف یک مثلث است". بپرسید "چند تا دایره می­توانیم در خانه پیدا کنیم؟ چند تا مستطیل؟" با استفاده از زبان فضایی و اشکال، شما به فرزندتان کمک می­کنید که به پردازش - و استفاده - از زبان ریاضی عادت کند.

در جستجوی اشکال

استیپک می­گوید بازی‌های گنج‌یابی «روشی عالی برای ایجاد مهارت‌های ریاضی هستند.» آن‌ها نیاز به همان مهارت‌های شناختی استفاده شده در حین زمان داستان گفتن دارند، اما در زندگی واقعی. نقشه‌هایی ساده بکشید که نیاز داشته باشد کارآگاه کوچکتان با استفاده از راهنمایی نقّاشی‌های شما جهت‌یابی کند.

برای یک پروژه بزرگتر آماده‌اید؟ تلاش کنید اجازه دهید که فرزندتان در تعیین محلّ اسباب و اثاثیه اتاقش یا اینکه چطور اسباب‌بازی‌هایش چیده می‌شوند کمک کند. هر دوی اینها، آگاهی فضایی فرزندتان را افزایش خواهد داد.

یادگیری در حین انجام کارهای روزمرّه

در کارهای خانه نیاز به کمک دارید؟ به فرزند کوچکتان بگویید فنجان‌های کوچک و کاسه‌ها را روی هم بچیند. فرزند مهد کودکی شما می­تواند محفظه‌های پلاستیکی کوچک را داخل بزرگترها بگذارد. وقتی زمان شستن لباس‌ها است، او می­تواند لباس های کثیف را با توجّه به رنگ و لباس‌های تمیز را با توجّه به اینکه متعلّق به چه کسی است، دسته‌بندی کند یا حوله‌های دستی کوچک‌تر را روی حوله‌های بزرگ‌تر حمّام بچیند.

در مهد کودک، از بچّه‌ها انتظار می­رود که از آدرس‌های سه مرحله‌ای پیروی کنند. اما این نیاز به تمرین دارد! در خانه با کمک به یادگیری کارهای روزمرّه‌ی سه مرحله‌ای توسّط فرزندتان به او کمک کنید. اگر آن‌ها را به نوعی تفریح تبدیل کنید، بهتر خواهد بود. برای مثال، هر شب، کودکتان را عادت دهید که لباس خواب بپوشد، دندان‌هایش را مسواک بزند و سپس داستانی را که شما با هم خواهید خواند را انتخاب کند. کارهای روزمرّه را با هم مرور کنید و به فرزندتان در به خاطر سپردن ترتیب کمک کنید. گام اول چیست؟ لباس خواب!

وقتی پای رفتار فرزندتان در مهد کودک در میان باشد، درک استواری از حروف اضافه مانند پشتِ، رویِ، بالا و پایین، به فرزندتان در درک جهت‌ها کمک خواهد کرد. برای مثال، اگر فرزندتان به انتهای صف نمی­رود یا در کنار لَری نمی‌ایستد وقتی معلّم از او می­خواهد، شما باید مطمئن شوید که به خاطر آن نیست که او نمی­داند انتها یا کنار چه معنایی دارند. چرا؟ زیرا دنبال کردن جهت‌ها بخش بزرگی از چیزی است که از کودکتان در مهد کودک انتظار می­رود.

یک ماجراجویی جغرافیایی داشته باشید

وقتی در حال رانندگی یا پیاده‌روی به سمت خانه هستید، از فرزند کوچکتان درمورد جهت‌ها بپرسید و ببینید آیا می­داند شما کجا هستید یا خیر. در باغ وحش یا در یک شهر بازی، ببینید آیا ره‌یاب کوچکتان می‌تواند شما را به سمت زرّافه‌ها یا ترن هوایی جهت‌یابی کند یا خیر. در خوار و بار فروشی، ببینید آیا مسئول خرید شخصیتان می­تواند بخش میوه را پیدا کند، سپس یخچالی که شیر دارد. یا از فرزندتان بخواهید چهار دایره، سه مثلّث، یک مستطیل و یک مربّع را در مسیرتان نشان دهد.

در طبیعت، شاید نزدیک یک جوی، شما می­توانید به مهندس خردسالتان کمک کنید تونلی با استفاده از شن یا گل بسازد. ببینید آیا او می­تواند جریان آب را با ساخت یک سد با سنگ‌ها، شاخه‌ها و برگ‌ها هدایت کند یا خیر. این بازی‌ها فرزندتان را به تفکّر درمورد محلّ اشیاء نسبت به یکدیگر عادت می‌دهند.

هنگام پیاده‌روی کردنتان در طبیعت زمان زیادی ندارید؟ به زمین‌شناس کوچکتان اجازه دهید سنگ‌هایی را که می­تواند به شیوه‌های مختلف - اندازه، شکل و رنگ - طبقه بندی کند را در خانه جمع‌آوری کند.

پس راحت باشید و به کودکتان اجازه دهید که بلوک‌ها و پازل‌ها را دربیاورد و فرزندتان را تشویق کنید که هر طور قلب کوچکش می‌خواهد بازی کند. اسباب‌بازی‌های قابل ترکیب و ساختنی مثل لگوها چیزهای محبوبی هستند که ارزش ریخت و پاشی که باعث می‌شوند (و دردی که گاهاً با رفتن پای برهنه‌تان روی آنها تجربه می‌کنند) را دارند زیرا این اشکال که زیر، بالا و کنار یکدیگر قرار می‌گیرند دارند زیربنای استواری برای مهارت‌های ریاضی و حلّ مسئله می سازند که در مهد کودک و پس از آن به درد فرزندتان خواهد خورد.

ویراستار: مهریار لسانی

منبع: قلم چی


انعطاف‌پذیری دیجیتال: راهنمای والدین

سازمان مشارکت اطلاعات والدین، مرکز والدین، در گزارش ۲۰۱۴ خود با مؤسسه‌ی اینترنتی آکسفورد مذاکره‌ای را درباره‌ی اهمیت ارتقای انعطاف‌پذیری دیجیتال در کودکان و نوجوانان، به عنوان مسئولیتی مشترک، آغاز کرد.

مرکز والدین و فرماندهی استفاده از کودکان و حفاظت آنلاین (CEOP) میزبان کنفرانسی مشترک در لندن بودند که در ماه اکتبر برای حمایت از خانواده ها و کسانی که با آن‌ها مشغول به کار هستند، به منظور کمک به ایجاد انعطاف پذیری دیجیتال در جوانان برگزار شد.

اما دقیقاً منظور از انعطاف‌پذیری دیجیتال چیست؟ و چگونه می‌توانیم در راستای پرورش آن به عنوان پدر و مادر به فرزندان خود کمک کنیم؟

اهمیت انعطاف‌پذیری دیجیتال در چیست؟

در مرکز والدین، اغلب از ما خواسته می‌شود که منظورمان از "انعطاف‌پذیری دیجیتال" و این‌که با انعطاف‌پذیری آفلاین تفاوتی دارد را بیان کنیم. پاسخ این است که انعطاف‌پذیری آنلاین، با وجود تفاوت‌های مهم و حیاتی، مشابه انعطاف‌پذیری در هر زمینه‌ی دیگری است.

انعطاف‌پذیری دیجیتال شامل داشتن توانایی برای درک زمانی‌ است که شما در معرض خطر آنلاین هستید، دانستن این‌که در صورت بروز مشکل چه کاری باید انجام دهید، آموختن از تجربیات آنلاین بودن خود و این‌که چگونه از عهده‌‌ی مشکلات یا نارحتی خود برآیید.

کودکانی که از نظر دیجیتالی انعطاف‌پذیر هستند می‌توانند چالش‌های دنیای مدرن و دیجیتال را مدیریت کنند.

شما باید بتوانید زندگی آنلاین را کشف کنید

انعطاف‌پذیری دیجیتال از طریق استفاده‌‌ی آنلاین و تجربه‌ی آموخته شده رشد می‌کند و نمی‌تواند با پرهیز از دنیای دیجیتال توسعه یابد. به عبارت دیگر، شما نمی‌توانید با دور نگه‌داشتن فرزندان‌تان از اینترنت به آن‌ها کمک کنید انعطاف‌پذیر دیجیتال شوند.

غریزه‌ی بسیاری از والدین است که از ابزارها و فیلترهای مختلف استفاده کنند تا بتوانند فرزندان‌شان را از چیزهای تند و زننده که ممکن است در اینترنت پیدا شود محافظت کنند. این ممکن است برای کودکان بسیار مفید باشد و ابزارها برای همه‌ی کاربران اینترنت مهم است-ما اغلب تنظیم‌های حریم خصوصی‌مان را به خوبی بررسی می‌کنیم-اما زمانی که بحث پرورش کودکانی با قابلیت انعطاف پذیری دیجیتالی پیش می‌آید، ضروری است که والدین اطمینان حاصل کنند که فرزندان‌شان مجاز به کشف دنیای آنلاین هستند.

واقعیت این است که اگر شما تلاش کنید به عنوان اولین خط دفاع خود کنترلی والدانه داشته باشید، فرزند شما کاری را خواهدکرد که بچه‌ها معمولاً انجام می‌دهند؛ آن‌ها سعی می‌کنند راهی را در اطراف‌شان پیدا کنند که می‌تواند به بخش های خطرناک‌تر شبکه، مانند بخش‌های مخرب وب تاریک، منتهی شود. مهم‌تر از همه، شما در راستای انعطاف‌پذیری دیجیتالی‌شان به آن‌ها کمک نخواهیدکرد.

والدین حمایت‌کنندگان کلیدی هستند

تحقیقی که توسط مرکز والدین با مؤسسه‌ی اینترنتی آکسفورد انجام شد نشان داد که کودکانی که آزادانه از اینترنت استفاده می‌کردند و از جانب والدینِ حمایت‌کننده حمایت می‌شدند-نسبت به کسانی که در استفاده از اینترنت به شدت تحت نظارت بودند-کمتر در معرض آسیب‌های اینترنتی قرار می‌گرفتند و از تجربه‌های سازنده‌ی آنلاین مانند یادگیری یک مهارت جدید بیشتر لذت می‌بردند.

شش راه برای ارتقای انعطاف پذیری دیجیتال در خانه

از همان مهارت‌های والدانه‌ای استفاده کنید که برای ایمن نگه‌داشتن آن‌ها به صورت آفلاین استفاده می‌کنید؛ مانند حد و مرز مذاکره، صحبت کردن در مورد موضوع‌های دشوار که همه‌ی ما به نوعی از آن خودداری می‌کنیم و کمک کردن به فرزندتان تا رفتار خوب و بد را از هم تشخیص دهد.

۱) قوانین منصفانه و استواری در رابطه با استفاده‌‌ی اینترنت فرزندتان در منزل تنظیم کنید. همان‌طور که آن‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، سعی کنید قوانین را با آن‌ها به اشتراک بگذارید تا کنترل بیش‌تری بر دنیای دیجیتال خود داشته باشند.

2) به کودک خود آموزش دهید تا در مورد هر آن‌چه می‌خوانند، می‌بینند یا می‌شنوند نقادانه فکر کنند. برای کودکان به این معنی است که آن‌ها را تشویق کنید تا از خود بپرسند "نظر پدر و مادر در مورد آن چیست؟" هرچه بزرگ‌تر می‌شوند باید بتوانند خود را ارزیابی کنند که آیا در یک مکان آنلاین خطرناک هستند و  اطلاعاتی که دریافت می‌کنند قابل اعتماد و مفید هست یا خیر. (دوره‌ی والدین دیجیتالِ مرکز والدین به طور کامل توضیح می‌دهد که چرا برخی از فضاهای آنلاین از برخی دیگر خطرناک‌ترند.)

۳) وقتی ارتباطات مردم دیجیتال است، بسیار سخت است که با یک‌دیگر هم‌دردی کنند. به همین دلیل است که ارسال پیام های وحشتناک توسط اوباش‌های اینترنتی(ترول‌ها) بسیار آسان به نظر می‌رسد. کمک به کودک‌تان برای درک این موضوع و درنگ و تأمل در مورد آثار چیزهایی که به صورت آنلاین ارسال می‌شوند، به آن‌ها کمک خواهد کرد تا با برخی از رفتارهای دشواری که با آن‌ها مواجه می‌شوند کنار بیایند و از درگیر شدن با آن‌ها خودداری کنند.

۴) نگاهی مثبت به استفاده‌ی فرزندتان از اینترنت داشته باشید. فارغ از این‌که نظر شما در مورد چیزهایی که فرزندان‌تان تماشا می‌کنند یا ساعت‌هایی که صرف موسیقی و PS4 می‌کنند چیست، اگر به طور مداوم از برنامه‌ها و بازی‌های مورد علاقه‌ی آن‌ها انتقاد کنید، فرزندان‌تان دیگر تمایلی به صحبت در مورد زندگی آنلاین خود با شما نخواهند داشت.

۵) بچه‌هایی که می‌‎توانند در برابر اشتباه آنلاین جلوی لغزش خود را بگیرند می‌توانند یاد بگیرند و از تکرار همان اشتباه پرهیز کنند. شما می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا به آسانی با شما در مورد اشتباهات خود صحبت کنند. (این بدان معناست که برای حفظ آرامش خود تلاش کنید حتی اگر بسیار متعجب و حیران هستید.) اطمینان حاصل کنید که آن‌ها می‌دانند در صورت نیاز به کمک به کجا باید رجوع کنند و تشخیص دهید اگر آن‌ها نمی‌توانند به خوبی بهبود یابند شما می‌توانید مداخله کنید و به آن‌ها کمک کنید.

۶) به فرزند خود اجازه دهید کشف کند و مسئولیت زندگی آنلاین خود را بر عهده بگیرد. کنترل داشتن بر هر وضعیت خاص بخش مهمی از انعطاف‌پذیری است و در حقیقت بخش مهمی از انعطاف پذیری دیجیتال است. کمک به آن‌ها برای درک و توسعه‌ی احساس خود از آن‌چه به صورت آنلاین درست و غلط است، ضروری است.

انعطاف‌پذیری دیجیتال چیز ثابتی نیست؛ یک توانایی واحد و یا مجموعه‌ای از دروس نیست که آموخته شود. چیزی است که هر کودکی می‌تواند داشته باشد و والدین بیشتر از هرکس دیگری می‌توانند برای تقویت آن اقدام کنند.

مرزهای مشخصی برای زندگی آنلاین فرزندان‌تان مشخص کنید، سپس کمی دور شوید و به آن‌ها اجازه دهید دنیای آنلاین را به طور امن کشف کنند، با علم به این‌که شما برای کمک به آن‌ها در صورت بروز هر اشتباهی حضور دارید.

ویراستار: لیلا زحلی

منبع: قلم چی


بازدید از مدرسه: به دنبال چه باشیم، چه بپرسیم

برای اینکه درکی از محیط مدرسه به دست آورید و به پاسخ پرسش‌هایتان برسید، هیچ جایگزینی برای بازدید از تمام مدارسی که در لیست شما هستند وجود ندارد.

در حدّ توان سعی کنید از تمام مدارس موجود در لیست خود بازدید نمایید. بازدید بهترین روش برای تشخیص این موضوع است که آیا یک مدرسه برای فرزند شما مناسب است یا خیر. حتّی یک بازدید کوتاه هم به شما در شناسایی نقاط قوّت و چالش‌های یک مدرسه کمک خواهد کرد. بازدید همچنین تنها راه برای آشنایی پیدا کردن با حال و هوای مدرسه است – عوامل نامحسوس امّا مهمّی همچون پویایی تدریس، مشارکت دانش‌آموزان، کیفیت روابط و احترام بین دانش‌آموزان، معلّمان، مدیران و اولیای دانش‌آموزان و این احساس کلّی که مدرسه محیطی امن و الهام‌بخش را فراهم می‌کند.

چک‌لیست‌های بازدید از مدرسه

یک راهنمای قابل چاپ که به شما در برنامه‌ریزی بازدیدتان از مدارس دوره‌های ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان کمک کند دریافت نمایید.

پیش از بازدیدتان

  1. تکالیف خود را انجام دهید. درباره‌ی مدارسی که قصد بازدید از آن‌ها را دارید، مطالعه کنید. با والدین دیگر صحبت کنید و روزنامه‌های محلّی را به دنبال مقالاتی راجع به آن مدارس بررسی نمایید.

  2. با مدرسه تماس بگیرید. اکثر مدارس تورهای درون‌مدرسه‌ای متداول و جشن‌های عمومی برگزار می‌نمایند - معمولاً در پاییز. با مدرسه تماس بگیرید یا به‌صورت اینترنتی زمانی را برای بازدید مشخّص نمایید.

  3. بپرسید و مشاهده نمایید. سؤالاتتان را پیش از بازدیدتان یادداشت نمایید (سؤالات نمونه‌ی زیر به شما در تهیه‌ی فهرستتان کمک می‌کند.)

سؤالاتی کلیدی که باید پرسید

آیا این مدرسه فلسفه یا مأموریت آموزشی خاصی دارد؟

  • هر کلاس به‌طور میانگین چندنفره است؟

  • رویکرد این مدرسه نسبت به نظم و امنیت دانش‌آموزان چیست؟

  • دانش‌آموزان چه میزان تکلیف در منزل دارند؟ فلسفه/رویکرد مدرسه نسبت به تکلیف در منزل چیست؟

  • چه انواعی از منابع کتابخانه‌ای در دسترس دانش‌آموزان است؟

  • تکنولوژی به چه نحوی برای کمک به تدریس و یادگیری در این مدرسه استفاده می‌شود؟

  • هنرها چه جایگاهی در برنامه‌ی آموزشی دارند؟

  • چه فرصت‌های فوق برنامه‌ای (ورزش، باشگاه، خدمات اجتماعی، مسابقات) برای دانش‌آموزان وجود دارد؟

  • دانش‌آموزان چگونه به مدرسه می‌روند؟ آیا مدرسه سرویس رفت و آمد رایگان با اتوبوس دارد؟

  • آیا موارد زورگویی یکی از مشکلات مدرسه است؟ آیا مدرسه سیاست ضدّ زورگویی دارد؟

  • آیا مدرسه برنامه‌ای برای دانش‌آموزان نخبه دارد؟

  • این مدرسه چگونه از دانش‌آموزانی که مشکلات آموزشی، اجتماعی یا احساسی دارند حمایت می‌کند؟

  • معلّمان چه موقعیت‌هایی جهت پیشرفت در حرفه‌ی خود دارند؟ معلّمان به چه شکل‌هایی با یکدیگر همکاری می‌کنند؟

  • آیا مدرسه کلاس‌های تربیت بدنی (PE) ارائه می‌دهد؟

  • برخی از مهم‌ترین دستاوردهای این مدرسه چه چیزهایی هستند؟ برخی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که مدرسه با آن‌ها رو به رو است، چه هستند؟

ویژگی‌هایی که باید به دنبالشان بود

  • آیا کلاس ها شاد به نظر می‌رسند؟ آیا کارهای دانش‌آموزان به نمایش گذاشته می‌شود، و آیا متناسب با سطح آموزشی آن‌ها می‌باشد؟

  • آیا معلّمان مشتاق و دانا هستند و از دانش‌آموزان سؤالاتی در جهت تحریک و حفظ مشارکتشان می‌پرسند؟

  • آیا مدیر مدرسه با اعتماد به نفس و علاقمند به تعامل با دانش‌آموزان، معلّمان و اولیا به نظر می‌رسد؟

  • دانش‌آموزان وقتی از کلاسی به کلاس دیگر می‌روند یا در فضای باز بازی می‌کنند، چگونه رفتار می‌کنند؟

  • آیا یک انجمن اولیا-مربّیان (PTA) فعّال در اینجا وجود دارد؟ چه انواع دیگری از مشارکت والدین در این مدرسه دیده می‌شود؟

  • امکانات مدرسه چقدر خوب نگهداری می‌شوند؟ آیا سرویس‌های بهداشتی تمیز و رو به راه هستند و زمین‌های بازی ایمن و جذّاب هستند؟

خصوصاً در مورد مدارس دوره‌ی ابتدایی

  • برخی از نقاط برجسته‌ی برنامه‌ی آموزشی این مدرسه در خواندن، ریاضیات، علوم و مطالعات اجتماعی چه هستند؟

  • از چه معیارهایی برای تعیین نحوه‌ی جای‌گذاری دانش‌آموزان در کلاس‌ها استفاده می‌شود؟

  • این مدرسه چگونه اولیا را از اطّلاعات و فعّالیت‌های مدرسه مطّلع می‌کند؟

  • آیا مراقبت مناسب از کودکان قبل و بعد از مدرسه وجود دارد؟

  • بچّه‌ها چه میزان زمان خارج از کلاس در هر روز دارند؟

خصوصاً در مورد مدارس دوره‌ی راهنمایی

  • این مدرسه چگونه دانش‌آموزان را برای تصمیمات مهمّ تحصیلی که انتخاب‌های آن‌ها را در دوره‌ی دبیرستان و بعد از آن تعیین می‌کند، راهنمایی و آماده می‌نماید؟

  • آیا مدرسه در صورت نیاز دانش‌آموزان به کمک بیشتر، کلاس‌های خصوصی یا حمایت‌های دیگری ارائه می‌دهد؟

  • آیا کلاس‌های یادگیری زبان‌های خارجی (فرانسوی، اسپانیایی و غیره) به دانش‌آموزان ارائه می‌شود؟

  • اگر مدرسه بزرگ است، آیا تلاشی برای ایجاد فعالیت‌هایی که حسّ بودن در یک اجتماع را ایجاد می‌کنند، دارد؟

خصوصاً در مورد مدارس دوره‌ی دبیرستان

  • آیا برنامه‌ی آموزشی این مدرسه یک تمرکز خاص دارد، مثلً علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات (STEM) یا هنرها؟

  • مدرسه چه میزان بر روی آمادگی برای دانشگاه تأکید دارد؟

  • آیا مدرسه قبولی‌های خوبی در آزمون‌های دانشگاهی و امتیازات تحصیلی دارد؟

  • چه درصدی از دانش‌آموزان در آزمون‌های ورودی دانشگاه شرکت می‌کنند؟

  • دانش‌آموزان پس از فارغ التحصیلی به کجا می‌روند؟ چه تعداد در دوره‌ی چهارساله‌ی دانشگاه شرکت می‌کنند؟ آیا فارغ التحصیلان از مدرسه برای دانشگاه آماده هستند؟

  • آیا مشاورانی برای کمک به دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری‌های مهمّ مربوط به کلاس‌ها در دسترس هستند؟

  • آیا مشاوره و حمایت دانشگاهی وجود دارد؟

  • آیا مدرسه گزینه‌های متنوّع برنامه‌ریزی شغلی برای دانش‌آموزانی که به دانشگاه نمی‌روند ارائه می‌دهد؟

  • آیا عوامل مدرسه انتظارات بالایی برای همه‌ی دانش‌آموزان در نظر می‌گیرند؟

  • آیا مدرسه برنامه‌های آموزش خصوصی دارد تا دانش‌آموزان در صورت نیاز بتوانند کمک بیشتری دریافت نمایند؟

  • دانش‌آموزان چگونه به مدرسه می‌آیند؟ آیا مدرسه پارکینگ دارد و آیا اتوبوس‌های عمومی یا شهری وجود دارند؟

  •  آیا این مدرسه برنامه

فناوری در دبستان فرزندتان: دنبال چه باشید، چه چیزی را بپرسید

همه‌ این "فناوری آموزشی" گرچه خیلی خوب و مدرن به نظر می­رسد، اما شما چطور می­توانید مطمئن باشید که دستگاه‌ها و برنامه‌هایی که در مدرسه‌ی فرزندتان استفاده می­شود، واقعاً به یادگیری فرزندتان کمک می­کند؟

نوشته شده توسط کریستال ینداک، 9 فوریه 2016

آزمایشگاه‌های رسانه‌ای بی‌ارزش با تعداد کمی از رایانه‌های رومیزی قدیمی یا آی‌پدهای جالبی که با نام تجاری تخته‌های هوشمند جدید، هماهنگ شده‌اند؟ کدام برای فرزندتان جذاب‌تر خواهد بود؟

در این عصر و دوره، محدوده چیزی که به عنوان "اد تک" یا فناوری آموزشی مورد قبول واقع می­شود، بسیار گسترش یافته است. اگر فناوری مدرسه درخشان و جدید است، راحت‌تر می‌توان تصور کرد که فرزندتان طبق آخرین روش‌های علمی آموزش ببیند. اما واقعاً چطور همه این تکنولوژی آموزشی بر یادگیری تأثیر می­گذارد؟

متأسفانه هنوز تعداد زیادی سوال بدون پاسخ درمورد رابطه‌ی بین فناوری با یادگیری وجود دارد. تحقیق درمورد این که چه کار می­کند و چرا محدود است- و در هم آمیخته است. به عنوان مثال، در تحقیق اخیراً کشف شده است که تنها ارائه ابزارهای فناوری جدید به همه‌ی بچه‌ها بدون حتی راهنمایی بیشتر، در واقع شکاف (فاصله) پیشرفت را افزایش می­دهد.

اما مطالعاتی نیز وجود دارند که نشان می­دهد ابزارهای فناوری می‌توانند برای یادگیری موثر باشند. نمونه‌ی این مطالعات تحقیق جدیدی است که نشان می‌دهد چطور یک آی‌پد می­تواند به فهم خیلی سریع‌تر مفاهیم سه‌بعدی مانند منظومه شمسی به دانش‌آموزان کمک کند.

تحقیق دیگری توضیح می­دهد که چرا برخی برنامه‌ها، با وجود اینکه معلمان و اساتید خود از آن‌ها استفاده می‌کنند و دانش‌آموزان را نیز برای یادگیری ملزم به استفاده از این برنامه‌ها می‎‌کنند، پیشرفت می­کنند، درحالی که برنامه‌های دیگر که استفاده فناوری در آن‌ها اختیاری است یا اینکه معلم یا دانش‌آموز آن را بد می‌فهمد، پیشرفت نمی‌کنند.

با این حال راه‌های ساده‌ای برای تشخیص این وجود دارد که آیا مدرسه‌ی فرزندتان به نحو موثری از تکنولوژی برای یادگیری استفاده می­کند یا نه.

ارزیابی استفاده از فناوری در کلاس فرزندتان

اول و مهمتر از همه این است که وجود تکنولوژی به تنهایی یک علاج قطعی نیست. چرا؟ چون موفقیت وابسته به این است که ابزارها چطور استفاده می­شوند.

آلیسون کارچلمان، استاد یادگیری، طراحی و تکنولوژی در کالج آموزش دانشگاه ایالت پن میگوید: "بیشتر روش و رویکرد اهمیت دارد تا وسیله‌ای که استفاده می‌شود."

کارچلمان اخطار میدهد: "اینکه فرزند شما واقعاً در حال یادگیری است هنوز بستگی به معلم دارد. شما نمی­خواهید معلمانی را ببینید که فعالیت‌های معمول‌شان را کاهش می‌دهند، آ‌ن‌ها را دیجیتالی می‌کنند و به آن پایان می‌دهند."

در عوض، در جستجوی معلمانی باشید که به این فکر باشند چطور از فناوری به شکل خلاقانه‌ای استفاده کنند تا دانش‌آموزان را درگیر کنند. اگر فرزندتان روی درس اقیانوس‌ها کار می­کند، برای مثال، او نیاز دارد که آزادانه در اقیانوس‌ها به کاوش بپردازد تا اینکه تنها یک کار در کلاس دیجیتالی را پر کند.

مهم نیست که پروژه یا موضوع چیست؛ فناوری باید به فرزندانتان کمک کند که سوالاتشان را بپرسند، پاسخ‌های جدید پیدا کنند و نشان بدهند که آن‌ها در روش‌های چالش برانگیز و مفید چه چیزی یاد گرفته‌اند.

در نهایت متخصصان هشدار می­دهند که فناوری هرگز نباید مرکز توجه باشد. مطمئناً نمی­خواهید که دانش‌آموزان زمان‌های طولانی در انزوا روی وسایل الکترونیکی‌شان کار کنند. دانش‌آموزان باید در حالی که از فناوری استفاده می‌کنند، با معلم و سایر بچه‌ها تعامل داشته باشند. در مدارس ابتدایی نیز، بچه‌ها همچنان باید با مواد و اجسام ملموس مانند مداد رنگی، چسب، قیچی و کاغذ نقاشی کار کنند.

آیا تخته های هوشمند دانش‌آموزان را باهوش تر می­کنند؟

استفاده از تخته‌های هوشمند در کلاس نظرات متفاوتی را از مربیان دریافت کرده است. تحقیقات نشان می­دهد که این تخته‌ها می­توانند علاقه و مشارکت دانش‌آموزان را افزایش دهند؛ برای مثال، مطالعات نشان می­دهند که وقتی معلمان از تخته‌ برای روح بخشیدن به آموزششان با اضافه کردن رنگ‌ها، نمایش فیلم و اجازه دادن به دانش‌آموزان که از لحاظ فیزیکی با تخته در تعامل باشند، استفاده می‌کنند، دانش‌آموزان به خوبی واکنش نشان می‌دهند. اما کارچلمان تذکر می­دهد که قطعاً شما نمی­خواهید تخته هوشمندی را ببینید که الزاماً به یک صفحه پروژکتور فانتزی تبدیل شده است. در واقع او می­گوید برخی مربیان، اشتیاق برای استفاده از تخته‌های هوشمند از دست داده‌اند، زیرا آنها پویایی کلاس را تغییر نمی­دهند. اما صبر در اولویت است. تحقیقات نشان می­دهد که ممکن است برای معلمان چند سال طول بکشد تا به‌راحتی از ابزارهای فناوری جدید در درس‌هایشان استفاده کنند.

آیا به‌اشتراک‌گذاشتن وسایل خوب است یا دانش‌آموزان باید وسایل خودشان استفاده کنند؟

بعضی مدارس برای هر دانش‌آموز لپ‌تاب یا تبلتی را در کلاس اختصاص می­دهند. برخی دیگر تعدادی از این ابزارهای الکترونیکی را در اختیار دارند و از معلمان می‌خواهند برای استفاده از آن‌ها زمان خود را برنامه‌ریزی کنند. باقی مدارس نیز همچنان یک آزمایشگاه رسانه‌ای مشترک دارند که کلاس‌ها ممکن است یک یا دو بار در هفته از آن بازدید کنند. سوال این است: آیا دانش‌آموزان برای اینکه برنامه فناوری مدرسه به خوبی پیش برود به وسایل خودشان نیازمند هستند؟ دلیل منطقی برای یک به یک بودن فناوری (هر دانش‌آموز یک وسیله داشته باشد) این است که به بچه‌ها کمک می­کند در استفاده از فناوری به‌خوبی مسلط باشند. کارل هوکر، مدیر نوآوری دربخش یک به یک آی پد مدرسه در آستین، تگزاس و مشاور معلم فناوری آموزشی می­گوید: "اگر از سناریوی یک نوع سناریو به‌اشتراک‌گذاری استفاده می‌کنید، آن سطح بعدی یک‌پارچگی را ندارید. ناگهان وسیله‌تان گرفته و به شخص دیگری داده می‌شود و شما مالکیت آن را ندارید."

تا به حال، بر اساس گفته‌ی متخصصان، بیشتر مطالعاتی که بر روی برنامه‌های یک به یک انجام شده‌اند افزایش قابل توجهی در موفقیت دانش‌آموزان را نشان نداده‌اند. چرا نه؟ به گفته کریستا گلازوسکی، دانشیار فناوری سیستم‌های آموزشی در دانشگاه ایندیانا، موفقیت به اجرا وابسته است: "وقتی مدارس با من تماس می­گیرند تا با آن‌ها درمورد انتخاب‌های فناوری صحبت کنم، بزرگ‌ترین سوالم این نیست که آن‌ها چه وسایلی را برای خرید درنظر گرفته‌اند، بلکه می‌پرسم چه سرمایه‌گذاری‌هایی را هم  برای پیشرفت معلم در کنار خرید وسایل فناوری برنامه‌ریزی می‌کنند؛ زیرا این تمرین‌های تدریس مرتبط با استفاده از فناوری است که بیشترین اهمیت را دارد.

تاکنون چه اتفاقی برای آزمایشگاه رسانه‌ای رخ داده است؟

همانطور که مدارس به سمت برنامه‌های یک به یک و تکنولوژی در کلاس حرکت می­کنند، نقش آزمایشگاه رسانه‌ای مدارس نیز تغییر کرده است. بسیاری از آزمایشگاه‌های رسانه‌ای سیار شده اند و بقیه نیز ناپدید شده‌اند.

کایل پک، مدیر عامل مرکز نوآوری آنلاین در یادگیری در کالج آموزش ایالت پن میگوید: "یک آزمایشگاه رسانه‌ای بهتر از هیچ چیز است، اما آیا واقعاً می­توانید از آن سود ببرید وقتی که فقط می­توانید سه شنبه‎‌ها و پنج شنبه‌ها آنجا باشید؟"

در آینده‌ی نزدیک از مدارس انتظار می­رود که به سمت "ابر" حرکت کنند، به این معنی که نرم‌افزارها و پروژه‌ها از تنها یک مکان در مرکز رسانه یا از یک وسیله فیزیکی در دسترس نخواهند بود.

مسائل مربوط به اتصال

یک بخش بزرگی از موفقیت برنامه فناوری مدرسه‌تان به اصول اولیه، یعنی پرداخت به کیفیت شبکه بی‌سیم (وای فای) مدرسه‌تان ارتباط دارد. آیا هرکس می­تواند هر زمان هر آنچه را نیاز دارد پخش کند؟ آیا بچه‌ها می­توانند در زمان واقعی تعامل داشته باشند؟ مهم نیست که برنامه‌ی درس چقدر عالی است؛ اگر دانش‌آموزان زمانشان را در انتظار برای بارگذاری صفحات هدر ­دهند، یادگیری به تأخیر خواهد افتاد. دومین عامل برای سنجش، پشتیبانی فنی مناسب است. آیا وقتی که ابزارآلات الکترونیکی خراب ­شوند، کارمندان اختصاصی برای رسیدگی به آن‌ها وجود دارند؟ اگر نه، وقتی که وسایل از کار بیفتند، برنامه چیست؟

آیا آن نرم‌افزار ارزشمند است؟

محققان نمی­توانند با یورش نرم‌افزارهای جدید متمرکز بر فناوری آموزشی همپا باشند، اما به طور کلی تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر نرم‌افزارها به اندازه‌ی داشتن یک شخص واقعی که با دانش‌آموز روی موضوعی کار می­کند، موثر نیستند. با وجود این گفته، کارچلمان می‌گوید: "والدین لزوماً نباید وقتی که دانش‌آموزانی را می­­بینند که در کلاس بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، ترشرویی کنند."

او متذکر می­شود که: "بازی‌ها به طرزی باورنکردنی آموزنده هستند."

یک منبع روبه‌رشد تحقیقاتی یافته است که بسیاری از بازی‌های ویدیویی، توانایی بهبود مهارت شناخت را دارند و- چه به صورت آنلاین یا غیر آنلاین- بازی‌سازی (گیمیفیکیشن) یک روش یادگیری اثبات شده است.

برخی نواحی، برای انتخاب نرم‌افزارهای مورد نیاز برای کلاس درس کمیته‌های بررسی تعیین می­کنند، در حالی که دیگر مدارس به توصیه‌های مربیان توجه می­کنند. در بسیاری از موارد معلمان خودشان آن‌ها را پیدا می‌کنند. آیا در اینکه نرم‌افزارهایی که فرزندتان استفاده می­کند مفید هستند یا نه شک دارید؟ از معلم بپرسید که چطور نرم افزار موردنظر اهداف یادگیری را تقویت می­کند. مهم نیست که چه کسی نرم‌افزار را بررسی کرده است، معلم باید بتواند هدف خود را از اینکه چرا از دانش‌آموزان می‌خواهد از آن نرم‌افزار استفاده کنند بیان کند.

ارتباط مدرن بین والدین و معلمان

در برخی شهرها، نشست های PTO یا خبرنامه‌های مدرسه، هنوز بهترین راه برای انتقال پیام‌های مهم به والدین است. بسیاری از مدارس از لیست‌های ایمیل، صفحات فیس‌بوک، خبرمایه‌ها(فیدها)ی توییتر یا روبوکال ها برای برقراری ارتباط بین والدین و مدرسه استفاده می­کنند. حداقل، معلمان باید برای پاسخ‌گویی به ایمیل‌هایی که از طرف والدین است، در دسترس باشند. به طور فزاینده‌ای، رویه معمول این است که والدین یک پورتال (درگاه ورودی) مانندSchool Loop  یا TeacherEase داشته باشند؛ جایی که والدین برای دسترسی به نمرات فرزندشان، سوابق حضور،  میزان پول نهار و پرسیدن سوالات از معلم وارد سیستم  می­شوند.

8 سوال برای پرسش درمورد فناوری در دبستان فرزندتان

فرزندم باید در کلاس به چه میزان به فناوری دسترسی داشته باشد؟

فرزندم باید چند ساعت در هفته به آزمایشگاه رسانه‌ای دسترسی داشته باشد یا از ابزارهای سیار رسانه‌ای مدرسه استفاده کند؟

چطور استفاده از این تکنولوژی (آی‌پد، لپ‌تاپ، تخته وایت‌برد، نرم‌افزار کاربردی) اهداف یادگیری را تقویت می‌کند؟

معلمان چه آموزش‌های حرفه‌ای برای کمک به دانش‌آموزان در تلفیق فناوری با طرح درس دریافت می‌کنند؟

مدرسه چه نوع پشتیبانی فنی باید داشته باشد؟

شبکه بی‌سیم (وای فای) مدرسه چه قدر قوی و قابل اعتماد است؟

آیا معلم یا مدرسه از ایمیل، پورتال، فیس‌بوک، توییتر یا سیستم‌های آنلاین دیگر برای ارتباط برقرار کردن با والدین و دانش‌آموزان استفاده می‌کند؟


منبع: قلم چی