برای اینکه درکی از محیط مدرسه به دست آورید و به پاسخ پرسشهایتان برسید، هیچ جایگزینی برای بازدید از تمام مدارسی که در لیست شما هستند وجود ندارد.
در حدّ توان سعی کنید از تمام مدارس موجود در لیست خود بازدید نمایید. بازدید بهترین روش برای تشخیص این موضوع است که آیا یک مدرسه برای فرزند شما مناسب است یا خیر. حتّی یک بازدید کوتاه هم به شما در شناسایی نقاط قوّت و چالشهای یک مدرسه کمک خواهد کرد. بازدید همچنین تنها راه برای آشنایی پیدا کردن با حال و هوای مدرسه است – عوامل نامحسوس امّا مهمّی همچون پویایی تدریس، مشارکت دانشآموزان، کیفیت روابط و احترام بین دانشآموزان، معلّمان، مدیران و اولیای دانشآموزان و این احساس کلّی که مدرسه محیطی امن و الهامبخش را فراهم میکند.
چکلیستهای بازدید از مدرسه
یک راهنمای قابل چاپ که به شما در برنامهریزی بازدیدتان از مدارس دورههای ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان کمک کند دریافت نمایید.
پیش از بازدیدتان
تکالیف خود را انجام دهید. دربارهی مدارسی که قصد بازدید از آنها را دارید، مطالعه کنید. با والدین دیگر صحبت کنید و روزنامههای محلّی را به دنبال مقالاتی راجع به آن مدارس بررسی نمایید.
با مدرسه تماس بگیرید. اکثر مدارس تورهای درونمدرسهای متداول و جشنهای عمومی برگزار مینمایند - معمولاً در پاییز. با مدرسه تماس بگیرید یا بهصورت اینترنتی زمانی را برای بازدید مشخّص نمایید.
بپرسید و مشاهده نمایید. سؤالاتتان را پیش از بازدیدتان یادداشت نمایید (سؤالات نمونهی زیر به شما در تهیهی فهرستتان کمک میکند.)
سؤالاتی کلیدی که باید پرسید
آیا این مدرسه فلسفه یا مأموریت آموزشی خاصی دارد؟
هر کلاس بهطور میانگین چندنفره است؟
رویکرد این مدرسه نسبت به نظم و امنیت دانشآموزان چیست؟
دانشآموزان چه میزان تکلیف در منزل دارند؟ فلسفه/رویکرد مدرسه نسبت به تکلیف در منزل چیست؟
چه انواعی از منابع کتابخانهای در دسترس دانشآموزان است؟
تکنولوژی به چه نحوی برای کمک به تدریس و یادگیری در این مدرسه استفاده میشود؟
هنرها چه جایگاهی در برنامهی آموزشی دارند؟
چه فرصتهای فوق برنامهای (ورزش، باشگاه، خدمات اجتماعی، مسابقات) برای دانشآموزان وجود دارد؟
دانشآموزان چگونه به مدرسه میروند؟ آیا مدرسه سرویس رفت و آمد رایگان با اتوبوس دارد؟
آیا موارد زورگویی یکی از مشکلات مدرسه است؟ آیا مدرسه سیاست ضدّ زورگویی دارد؟
آیا مدرسه برنامهای برای دانشآموزان نخبه دارد؟
این مدرسه چگونه از دانشآموزانی که مشکلات آموزشی، اجتماعی یا احساسی دارند حمایت میکند؟
معلّمان چه موقعیتهایی جهت پیشرفت در حرفهی خود دارند؟ معلّمان به چه شکلهایی با یکدیگر همکاری میکنند؟
آیا مدرسه کلاسهای تربیت بدنی (PE) ارائه میدهد؟
برخی از مهمترین دستاوردهای این مدرسه چه چیزهایی هستند؟ برخی از بزرگترین چالشهایی که مدرسه با آنها رو به رو است، چه هستند؟
ویژگیهایی که باید به دنبالشان بود
آیا کلاس ها شاد به نظر میرسند؟ آیا کارهای دانشآموزان به نمایش گذاشته میشود، و آیا متناسب با سطح آموزشی آنها میباشد؟
آیا معلّمان مشتاق و دانا هستند و از دانشآموزان سؤالاتی در جهت تحریک و حفظ مشارکتشان میپرسند؟
آیا مدیر مدرسه با اعتماد به نفس و علاقمند به تعامل با دانشآموزان، معلّمان و اولیا به نظر میرسد؟
دانشآموزان وقتی از کلاسی به کلاس دیگر میروند یا در فضای باز بازی میکنند، چگونه رفتار میکنند؟
آیا یک انجمن اولیا-مربّیان (PTA) فعّال در اینجا وجود دارد؟ چه انواع دیگری از مشارکت والدین در این مدرسه دیده میشود؟
امکانات مدرسه چقدر خوب نگهداری میشوند؟ آیا سرویسهای بهداشتی تمیز و رو به راه هستند و زمینهای بازی ایمن و جذّاب هستند؟
خصوصاً در مورد مدارس دورهی ابتدایی
برخی از نقاط برجستهی برنامهی آموزشی این مدرسه در خواندن، ریاضیات، علوم و مطالعات اجتماعی چه هستند؟
از چه معیارهایی برای تعیین نحوهی جایگذاری دانشآموزان در کلاسها استفاده میشود؟
این مدرسه چگونه اولیا را از اطّلاعات و فعّالیتهای مدرسه مطّلع میکند؟
آیا مراقبت مناسب از کودکان قبل و بعد از مدرسه وجود دارد؟
بچّهها چه میزان زمان خارج از کلاس در هر روز دارند؟
خصوصاً در مورد مدارس دورهی راهنمایی
این مدرسه چگونه دانشآموزان را برای تصمیمات مهمّ تحصیلی که انتخابهای آنها را در دورهی دبیرستان و بعد از آن تعیین میکند، راهنمایی و آماده مینماید؟
آیا مدرسه در صورت نیاز دانشآموزان به کمک بیشتر، کلاسهای خصوصی یا حمایتهای دیگری ارائه میدهد؟
آیا کلاسهای یادگیری زبانهای خارجی (فرانسوی، اسپانیایی و غیره) به دانشآموزان ارائه میشود؟
اگر مدرسه بزرگ است، آیا تلاشی برای ایجاد فعالیتهایی که حسّ بودن در یک اجتماع را ایجاد میکنند، دارد؟
خصوصاً در مورد مدارس دورهی دبیرستان
آیا برنامهی آموزشی این مدرسه یک تمرکز خاص دارد، مثلً علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات (STEM) یا هنرها؟
مدرسه چه میزان بر روی آمادگی برای دانشگاه تأکید دارد؟
آیا مدرسه قبولیهای خوبی در آزمونهای دانشگاهی و امتیازات تحصیلی دارد؟
چه درصدی از دانشآموزان در آزمونهای ورودی دانشگاه شرکت میکنند؟
دانشآموزان پس از فارغ التحصیلی به کجا میروند؟ چه تعداد در دورهی چهارسالهی دانشگاه شرکت میکنند؟ آیا فارغ التحصیلان از مدرسه برای دانشگاه آماده هستند؟
آیا مشاورانی برای کمک به دانشآموزان در تصمیمگیریهای مهمّ مربوط به کلاسها در دسترس هستند؟
آیا مشاوره و حمایت دانشگاهی وجود دارد؟
آیا مدرسه گزینههای متنوّع برنامهریزی شغلی برای دانشآموزانی که به دانشگاه نمیروند ارائه میدهد؟
آیا عوامل مدرسه انتظارات بالایی برای همهی دانشآموزان در نظر میگیرند؟
آیا مدرسه برنامههای آموزش خصوصی دارد تا دانشآموزان در صورت نیاز بتوانند کمک بیشتری دریافت نمایند؟
دانشآموزان چگونه به مدرسه میآیند؟ آیا مدرسه پارکینگ دارد و آیا اتوبوسهای عمومی یا شهری وجود دارند؟
آیا این مدرسه برنامه